Σάββατο 18 Απριλίου 2015

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΓΑΠΗΣ: 812 - Μ.Χ.Χ



Φωτογραφία του χρήστη Μια Ιστορία Αγάπης. Με προτροπή του πατριάρχη Νικηφόρου του Α (806 - 815), ο αυτοκράτορας της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας Μιχαήλ Ραγκαβές, αρχίζει μεγάλο διωγμό κατά της «αίρεσης» των «Παυλικιανών» και νομοθετεί την θανάτωσή τους.
Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο συγκεκριμένος πατριάρχης παρουσιάζεται συχνότατα από τους γνωστούς μεσαιωνιστές ως τάχα… «λόγιος», που όπως και άλλοι όμοιοί του, κατά κανόνα θεοκράτες (λ.χ. ο Ταράσιος, παρ’ όλο που ο ίδιος ξεχώριζε σαφέστατα την «θεία», δηλαδή χριστιανική, θεοκρατική Παιδεία από την
«θύραθεν», δηλαδή την κοσμική ή προερχόμενη από τους Εθνικούς κ.λ.π.), αποτελεί τάχα «απόδειξη» ότι το Βυζάντιο δεν ήταν ολότελα βυθισμένο στο πνευματικό σκοτάδι. Και αυτός όμως, όπως και οι άλλοι όμοιοί του, πολύ απέχει από το να θεωρηθεί μορφωμένος με την σύγχρονη έννοια, ή έστω με την επικρατούσα μετά τον Διαφωτισμό: σύμφωνα με τα ίδια του τα λόγια ο Νικηφόρος ασχολείται σοβαρά μόνο με την «μελέτη των θείων λογίων» (της χριστιανικής, θεοκρατικής Γραμματείας) και απλώς «μετέχει» της «θύραθεν» Παιδείας, καθαρά καταπατητικά, όπως άλλωστε και όλοι οι συνειδητοί χριστιανοί.
Γι’ αυτή την θλιβερή αυτοκαταδίκη των Βυζαντινών και του συγκεκριμένου αιώνα να μένουν αποκλεισμένοι μέσα στον θεοκρατικό – παραληρηματικό «πνευματικό» τους κόσμο, και να αρνούνται να πλησιάσουν εκείνο που, λανθασμένα και από πάνω, εκλάμβαναν ως τάχα «Φιλοσοφία» (στην πραγματικότητα τίποτε περισσότερο από Γραμματική, Ρητορική, Διαλεκτική και λίγα Μαθηματικά), ας αφήσουμε τον, συμπαθούντα τους μάλιστα, Lemerle να μας δώσει μία ενδεικτική εικόνα: «ο συγγραφέας του βίου του πατριάρχη Νικηφόρου, ο διάκονος Ιγνάτιος, δηλώνει ότι η κοσμική γνώση είναι αναγκαία, αλλά δηλώνει αμέσως ότι σε σύγκριση με την ιερή (χριστιανική) γνώση είναι όπως η υπηρέτρια με την κυρία, ή ο υιός της παλλακίδας με τον υιό της νόμιμης συζύγου… Αν επιτρέπεται καταχρηστικά σε έναν άνδρα της Εκκλησίας να γεύεται την θύραθεν Παιδεία, είναι για να γνωρίζει τα όπλα των εχθρών του ώστε να τους πολεμά καλύτερα» (σελ. 94).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υποβάλλοντας το σχόλιο σου επιβεβαιώνεις ότι έχεις διαβάσει και αποδεχθεί τους όρους χρήσης και σχολιασμού του μπλογκ. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
http://eleusisdiagoridon.blogspot.gr/2013/08/blog-post_49.html