Τούτος εδώ ο τόπος, κρύβει ένα
μεγάλο μυστικό. Συνέβη σε χρόνους του απώτατου παρελθόντος, τότε που και
οι θεοί ακόμα ήταν παιδιά και έπαιζαν.
Σε ένα λιβάδι που όμοιό του σε
ομορφιά δεν μπορεί να δει σήμερα ανθρώπινο μάτι, έπαιζαν νύμφες και
θεές. Το ονόμαζαν Νύσιο πεδίο, σαν "ποθητό" θα μας το περιγράψει ο ίδιος
ο παππούς Όμηρος και θα μας πει και τα ονόματα των μικρών κοριτσιών που
έπαιζαν αμέριμνα εκεί. Ήταν η Ηλέκτρα, η Λευκίππη και η Φαινώ και η
Ρόδεια, η Ιάνθη, η Καλλιρόη, η Ιάχη και η Τύχη, η Ιάνειρα, η Μελίτη, η
Χρυσηίς, η Ακάστη και η Μηλόβασις, η Άδμητη και η ροδόχροη Ωκυρόη, η
Πλουτώ, η Στυξ και η Ροδόπη, η θελκτική η Καλυψώ, η Ουρανία και η Γαλαξαύρα η ευπρόσδεκτη και η Παλλάς η εγερσιμάχα και η τοξότρια Άρτεμις!
Ο άνεμος χάιδευε τα πλούσια μαλλιά τους, ο ήλιος τα έκανε να λάμπουν, οι
ευωδιές του λιβαδιού ανακατεύονταν με τις φωνές και τα γέλια των μικρών
κοριτσιών. Ως που ανάμεσα στα όμορφα και ευωδιαστά λουλούδια που
μάζευαν οι κοπέλες, ξεχώρισε ένα που σαν κι αυτό δεν έφτιαξε η γης ποτέ.
Νάρκισσο το είπαν αργότερα. Από τη ρίζα του ξεφύτρωναν μίσχοι εκατό,
και ευωδίαζε τόσο, που αγαλλίαζαν οι θεοί, οι άνθρωποι, μέχρι και η
βαθιά θεοσκότεινη θάλασσα.
Πρώτη "η κόρη", η μόνη που δεν σας την ονόμασα πριν και την ελένε Περσεφόνη,
έσκυψε να το πάρει και να το βάλει στο καλάθι της. Μα ξάφνου άρχισε μια
βοή ανατριχιαστική, όλο το λιβάδι άρχισε να τρέμει, η πλατύστερνη γη
άνοιξε και ξεπρόβαλε ένα άρμα με τρομερό θόρυβο. Ήταν ο ίδιος ο βασιλιάς
του κάτω κόσμου. Άδης το όνομά του και σημαίνει αυτός που δεν φαίνεται.
Άρπαξε την κόρη και την πήγε στο βασίλιό του, για να την κάνει γυναίκα
του. Η κόρη έβγαλε μεγάλη φωνή και κλάματα, μα κανείς δεν την άκουσε.
Είναι ο μύθος της Περσεφόνης. Ο Μπουρκέρτ, ο Νιλσσον και ο Κερένυι, από
τους μεγαλύτερους ερευνητές της ελληνικής θρησκείας και μυθολογίας θα
μας το γράψουν απερίφραστα, πως τούτος δω ο μύθος είναι εκ των
αρχαιότερων που έχουμε από την ανθρώπινη σκέψη. Πιθανόν ανάγεται στην
νεολιθική εποχή. Ο Μπουρκέρτ στο βιβλίο του "Αρχαία Ελληνική Θρησκεία",
θα μας γράψει πως οι Mannhardt και Frazer συγκέντρωσαν έναν τεράστιο
όγκο από την παγκόσμια μυθολογία, όσων αφορά τις περιπτώσεις του αέναου
κύκλου. Πουθενά δεν μπόρεσαν να βρουν κάτι που να το συνδέουν με την
σχέση μητέρας και κόρης.
Γιατί τα γράφω όλα τούτα; Μα γιατί αυτός ο όμορφος κόσμος που έγινε
ξαφνικά και τρομακτικός, είναι κάπου μέσα στον κάμπο των Σερρών. Το
Νυσίο πεδίο, όπου έγινε η αρπαγή της κόρης είναι κάπου βόρεια από το
Παγγαίο όπως θα μας γράψει ο Αππιανός. Σε αυτό τον τόπο οι Έλληνες είχαν
τον αρχαιότερο ίσως μύθο τους. Γιατί άραγε; Μήπως και είναι εκείνος ο
πανάρχαιος Πελασγός βασιλιάς του Άργους, που μας περιέγραψε ο Αισχύλος
και που γράψαμε σε άρθρο με θέμα την προϊστορία του τόπου μας;
Μα δεν είναι ο μόνος μύθος που συνδέει την μυθική σκέψη, του αρχαίου
κόσμου με την πεδιάδα του Στρυμόνα. Ο θεός Στρυμόνας όπως θα μας γράψει
στην θεογονία ο Ησίοδος, ο αγνός Στρυμόνας όπως θα μας γράψει ο
Αισχύλος, που ρέει πλάι στις κιθάρες του Παγγαίου, στο ηγάθεον Νυσήιον, στο
Νύσιο πεδίο, το Συλέως Πεδίον... ο θεός Στρυμόνας που είναι ο πατέρας
της μιας από τις νύμφες που έπαιζαν μαζί με την Περσεφόνη εκείνη την
τρομερή μέρα. Είναι πατέρας της Ροδόπης. Μα και όλος ο "κάτω Στρυμόνας"
αποκαλείται "χορός των Νυμφών". Την Ροδόπη την απέκτησε σμίγοντας με την
μούσα Ευτέρπη, με την μούσα της μουσικής. Η Ροδόπη θα έχει και δύο
αδέρφια. Δυο βασιλόπουλα της Θράκης. Τον Όλυνθο και τον Ρήσο. Και αν δεν
ξέρουμε τον Ρήσο, είναι γιατί δεν κατέχουμε επαρκώς την ελληνική
θρησκευτική παράδοση. Η θρησκευτική παράδοση του έθνους μας, είχε τον
Ήρωα σε ένα επίπεδο ανάμεσα σε θεούς και ανθρώπους. Η κάθε πόλη είχε τον
Ήρωα προστάτη της, η κάθε συντεχνία επίσης, αλλά και οι γειτονιές, οι
οικογένειες, υπήρχε ο τειχοφύλακας Ήρωας που προστάτευε τα τείχη της
πόλης, ο χωροφύλακας που προστάτευε τα όρια κλπ... Οι ήρωες των Ελλήνων
είχαν επηρεάσει τόσο πολύ τους βαρβάρους, που οι
Πέρσες καθώς ερχόταν προς την Ελλάδα, έκαναν σπονδές στους ήρωες της
Τροίας. Υπήρξε όμως ένας μοναδικός ήρωας ο οποίος ήταν ήρωας όλων των
Ελλήνων.
Δεν υπήρχε τάφος. Τον επικαλούνταν παντού. Τον λάτρευαν σε όλες τις
πόλεις της Ελλάδας. Ιερά και ναοί του βρίσκονται διάσπαρτοι, όπου κι αν
πάτησε το πόδι του Έλληνα. Η λατρεία του ξεπέρασε και την Ελλάδα.
Ρωμαίοι, Ετρούσκοι, αλλά και στην ανατολή ακόμα, το όνομά του και
λατρεία του ταξίδεψε πέρα και από αυτή την αυτοκρατορία ακόμα του Μ.
Αλέξανδρου. Οι Έλληνες τον ύψωσαν στον Όλυμπο. Έκαναν δύο σπονδές για
αυτόν, μία σαν θεό και μία σαν ήρωα! Αυτός ήταν ο Ηρακλής.
Τέτοιος ήρωας υπήρξε και ο Ρήσος για τους Θράκες. Ο σοφιστής Φιλόστρατος
ο νεότερος, που πέρασε από τη Θράκη, τον τρίτο ή τέταρτο αιώνα, απόρησε
με τις τιμές που ετύχαινε από τους Θράκες ο αφηρωισμένος πια Ρήσος, και
τιμώνταν σαν γιατρός, θεός του κυνηγιού, των αλόγων, των στρατιωτών και
σαν αλεξίκακος γενικότερα. Αλλά και οι Αθηναίοι και μετά οι Σπαρτιάτες
στην Αμφίπολη είχαν τον Ρήσο για προστάτη Ήρωα. Τον μυθικό Ρήσο, μέσα
από την ελληνική ποίηση τον συναντάμε πρώτη φορά στην Ιλιάδα. Από την
πεδιάδα των Σερρών ταξιδεύει στην Τροία για να πολεμήσει στο πλευρό των
Τρώων μα δεν προλαβαίνει. Φτάνει βράδυ και πέφτει να κοιμηθεί. Στο
στρατόπεδο των Τρώων, περνάνε κρυφά ο Οδυσσέας με τον Διομήδη και ο
δεύτερος τον σκοτώνει την ώρα που κοιμάται. Περισσότερα θα μάθουμε από
την σωμένη τραγωδία η οποία αποδίδεται στον Ευριπίδη και η οποία έχει το
όνομα Ρήσος.
Πρώτα από όλα ξεκαθαρίζεται η καταγωγή του:
"Απ' τους ανέμους δερνόμενος
τους παγερούς της Θράκης και της Παιονίας"
"Τριγύρω από το Παγγαίο
και τους Παιόνιους κάμπους"
τους παγερούς της Θράκης και της Παιονίας"
"Τριγύρω από το Παγγαίο
και τους Παιόνιους κάμπους"
Αλλά μέσα από την τραγωδία η οποία μας μεταφέρει τον μύθο του Ήρωα,
μαθαίνουμε ενδιαφέροντες πτυχές τόσο του μύθου, όσο και της λατρείας που
τύγχανε στον τόπο του. Μιλάει η μούσα μητέρα του και λέει:
"Μετά, όταν σε γέννησα ντρεπόμουν τις αδερφές μου που ήμουν χωρίς
άντρα και σε πήρα και σε άφησα στα στροβιλιζόμενα ύδατα του πατέρα σου. Και ο Στρυμόνας δεν σε έδωσε σε ανθρώπινα χέρια να μεγαλώσεις αλλά σε ανάθρεψαν οι κόρες των πηγών. Και έγινες βασιλιάς της Θράκης, πρώτος ανάμεσα σε όλους τους άνδρες, παιδί μου."
Υπογραμμίζω πως ο Στρυμόνας έδωσε τον Ρήσο στις Νύμφες για να τον
αναθρέψουν και επανέρχομαι στον κάτω Στρυμόνα που είναι χορός Νυμφών,
στις Νύμφες που παίζουν μαζί με την Περσεφόνη στο Νύσιο πεδίο (που Νυσίο
ονομάζεται εκ των Νυσηίδων, οι οποίες είναι οι νύμφες που ανέθρεψαν τον
Διόνυσο). Γεμάτη με Νύμφες (με πολλές ονομασίες όπως για παράδειγμα στα
Δαρνακοχώρια τις ονομάζουν καλότκες) είναι και η σύγχρονη λαϊκή
παράδοση στον τόπο αυτό.
Ο Διομήδης εξοντώνει τον Ρήσο στον ύπνο του. |
Αλλά μετά η τραγωδία, μας δίνει και ορισμένες παράξενες θρησκευτικές
λεπτομέρειες για την λατρεία του Ρήσου. Οι συμπολεμιστές του τον φέρνουν
στην πατρίδα του για να τον θάψουν, αλλά η μητέρα του θα ζητήσει χάρη
από την Περσεφόνη για τον γιο της:
"Αυτός δεν θα μπει στης γης το ολόμαυρο χώμα,
αυτή την παράκληση θα κάνω στην νύμφη του κάτου κόσμου,
στη θυγατέρα της θεάς Δήμητρας που δίνει όλους τους καρπούς,
να μου αφήσει την ψυχή αυτού εδώ..."
Και παρακάτω θα μας πει, ποια θα είναι η θέση του Ρήσου μέσα στην αιωνιότητα:
"Κρυμμένος μέσα στα σπλάχνα της ασημόφλεβης γης
σαν ανθρωποδαίμων θα κείτεται και θα είναι ζωντανός, σαν
προφήτης του Βάκχου θα μένει στους βράχους του Παγγαίου,
θεός καλοδιάθετος για όσους ανθρώπους θα τον ξέρουν καλά."
Η μετάφραση του κειμένου είναι από τις εκδόσεις Ζήτρος και το
ανθρωποδαίμων το μεταφράζει ως "ανθρωποθεός". Μα ο έλληνας τραγικός στο
άγο πρωτότυπο μας το διδάσκει ξεκάθαρα:
"...κρυπτὸς δ' εν άντροις της υπαργύρου χθονὸς
ανθρωποδαίμων κείσεται βλέπων φάος,
Βάκχου προφήτης ώστε Παγγαίου πέτραν..."
ανθρωποδαίμων κείσεται βλέπων φάος,
Βάκχου προφήτης ώστε Παγγαίου πέτραν..."
Ως ανθρωποδαίμων λοιπόν λατρεύεται ο Ρήσος στον τόπο του και απέναντι από το ιερό του, υπάρχει ιερό της μητέρας του μούσας,
που κατά μία άλλη εκδοχή είναι η Κλειώ. Υπάρχουν άλλες τρεις εκδοχές
για την μητέρα του Ρήσου. Τρεις Μούσες. Η Καλλιόπη (εκ του: καλή + ωψ =
αυτή με τα όμορφα μάτια), η Μούσα της Επικής ποιήσεως, η Ευτέρπη (εκ
του: ευ + τέρπω, καλώς τέρπω, ευχαριστώ), η Μούσα της Μουσικής και της
Λυρικής ποιήσεως, και η Τερψιχόρη (εκ του: τέρπω + χορός, η τέρπουσα δια
του χορού), η Μούσα του χορού και της Ορχήσεως. Το
ιερό της Κλειούς το οποίο έχει βρεθεί στην Αμφίπολη, όπως έχει βρεθεί
έξω από τα τείχη, κοντά στον Στρυμόνα, ένα ιερό των Νυμφών, με ένα
πιθάρι στο κέντρο, από το οποίο έχει αφαιρεθεί ο πάτος και το οποίο έχει
βυθιστεί έως το χείλος του, μέσα στην ιερή Γη. Και στο Παγγαίο ξέρουμε
πως υπήρχε μαντείο του Βάκχου.
Γυρνάμε πάλι στην αρχή του μύθου που αρχίσαμε, στην χάρη που κάνει η
Περσεφόνη στον Ήρωα της γης από την οποία απήχθη. Αλλά η κοιλάδα του
Στρυμόνα έχει εμπνεύσει τον μυθικό άνθρωπο, και γύρω από τον Μαίανδρο
που σχηματίζει, έχουμε να διηγηθούμε πολλές υπέροχες, παράξενες και
μερικές φορές αλλόκοτες ιστορίες, για τις οποίες θα σας γράψω σύντομα.
Μόνο που πριν κλείσω τούτο το κείμενο, θα ήθελα να σας γράψω και κάτι
που δεν το έχουν προσέξει πολλοί ερευνητές, μα σίγουρα το ήξεραν πολύ
καλά οι Έλληνες και προς τούτο ίσως και το μεγάλο ενδιαφέρον και η
λατρεία στον Ρήσο. Ο Ρήσος που λέτε, σύμφωνα με τον Όμηρο σαν ανθρώπινη
και όχι θεϊκή καταγωγή (θεϊκή καταγωγή από τον πατέρα του Στρυμόνα),
ήταν γιος του Ηιονέα, ο οποίος ήταν γιος του Μάγνητα. Και εδώ είναι το
μυστικό μας. Ο Μάγνης είναι ένα από τα έξι παιδιά του Αιόλου και της
Εναρέτης. Όχι του Αιόλου, του θεού των ανέμων, μα του Αίολου του
Θεσσαλού, του γιου του Έλληνα! Ο παππούς του Ρήσου, ήταν εγγονός του
ίδιου του Έλληνα! Ο Ρήσος είναι τρισέγγονο του Έλληνα, του γενάρχη των Ελλήνων!
Το ιερό "της Νύμφης" το οποίο βρίσκεται έξω από το βόρειο τείχος της Αμφίπολης, λίγα μέτρα από την βόρεια πύλη. Στο κέντρο διακρίνουμε το βυθισμένο πιθάρι. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υποβάλλοντας το σχόλιο σου επιβεβαιώνεις ότι έχεις διαβάσει και αποδεχθεί τους όρους χρήσης και σχολιασμού του μπλογκ. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
http://eleusisdiagoridon.blogspot.gr/2013/08/blog-post_49.html