Κυριακή 30 Ιουνίου 2024

Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ

Νόμισμα της Κνωσου, Κρητης.
 Ο Καρλ Γιουνγκ στο Ροζάριουμ Φιλοσοφόρουμ γράφει για την τετραδα:  «Η τετραδα είναι ένα από τα πιο διαδομενα αρχετυπα και εχει επίσης αποδειχθει πως είναι από τα πιο χρησιμα διαγράμματα για την παρουσία της διάταξης των λειτουργειων, που συμφωνα με αυτές προσανατολίζεται το συνειδητό. Ο σταυρός

που σχηματίζεται από τους βραχίονες της τετράδας, δεν είναι λιγότερο παγκόσμιος και έχει πρόσθετα την υψηλότερη δυνατη ηθική και θρησκευτικη σημασία για τον Δυτικό.»

 Ο σταυρός χρησιμοποιηθηκε στην αρχαιότητα ως συμβολο του θεού. Στους Έλληνες ο σταυρός και το τετραγωνο συμβολίζουν την δύναμη της φυσης και την λογικη της φυσης. Ο λόγος δεν είναι προνόμιο του ανθρώπου αλλά ενυπαρχει μεσα στην φυση σαν μια θεική δυναμη. Αυτός ο Λόγος συμβολίζεται με το τετραγωνο, τον σταυρο και τον αριθμό τέσσερα.


Η τετραδα αποκαλείτε από τους Ορφικους θεϊκή γιατί αν προστεθούν οι πρωτοι τέσσερις αριθμοί μας δινουν την δεκάδα, την ονομαζόμενη τετρακτίδα την οποία θεωρουσαν ιερή οι Πυθαγόριοι. Αυτός ο συμπαντικος λόγος που εκφραζεται με την τετράδα δεν είναι άλλος από τον θεό Διόνυσο, τα συμβολα αυτου του θεου βρισκονται στα νομισματα που εχουν και τον σταυρό.
 Η τετραδα συμβολίζει την θεότητα του Διονύσου όπως αναφέρει ξεκάθαρα ο Πρόκλος στα σχόλια του στην Πολιτεία του Πλατωνα.
«Η τετραδα είναι η θεότητα του Διονύσου, καθώς η Ορφική θεολογία μυριάδες φορές υμνεί τον θεό ως τετράφωτο και τετρακέρατο.»



«Εστιν δε τετρας η Διονυσιακή θεότης, τετραυγέα τετρακέρατον μυριάκις της Ορφικης θεολογίας τον θεον υμνούσης»

Στα θεολογουμενα της αριθμητικης αναφερεται πως χωρις την τετραδα δεν θα μπορει να γινει η καθολικη διακοσμηση γιαυτο και την ονόμαζαν κλειδουχο της φυσεως. Ο κοσμος αποτελείται από τα τεσσερα στοιχεία, γη, νερό, φωτιά και αέρα. Ο χρόνος αποτελείται από τέσσερις εποχές και ο ορίζοντας από τα τεσσερα σημεία, βοράς, νότος, ανατολή και δύση. Η τετραδα της φυσεως ενοποιείται από την πέμπτη ουσία τον αιθέρα, την πεμπτουσία, όταν ξεκινάει ο πνευματικός κόσμος.

 Οι χριστιανοί θεωρουσαν την φυση κτισμα του θεού και γιαυτό θνητή. Η φυση υπηρετεί τον άνθρωπο, ο οποίος ως πνεύμα είναι αθάνατος, ενώ τα στοιχεία είναι θνητά. Στην φιλοκαλία των ιερών νηπτικών ο Μέγας Αντώνιος αναφέρει πως τα στοιχεία υπηρετούν τον άνθρωπο. Σε αρχαιότερες μεταφρασεις αναφερει τα τεσσερα στοιχεία αλλά ο Άγιος Νικόδημος αφαίρεσε τον αριθμό τέσσερα στην δικη του μετάφραση.

Ρλη’   Τα θνητα τοις αθανατοις υπόκεινται, τα δε αθανατα τοις θνητοις υπηρετει, τουτεστιν τα στοιχεία τω ανθρώπω, δια την φιλανθρωπία κι εμφυτον αγαθοτητα του θεου.





 Ο Καρλ Γιουνγκ αναφέρει πως η εκκλησία της Ρωμης με την ψηφιση της αμωμης συλληψης της Μαρίας, ικανοποίησε την θεληση του λαου για την λατρεία της φυσης, θεωρωντας την Παναγία ως το τέταρτο πρόσωπο μετα την Αγια Τριάδα. Ωστόσο είναι προφανής στο χριστιανισμό η απομάκρυνση από την φυση, το αυνείδητο πνευμα της οποίας θεωρεί διαβολικο κι επικινδυνο.
 Ο Αγιος Αυγουστίνος προειδοποιεί στις «Εξομολογήσεις» του (16, Χ, 8): «Και οι άνθρωποι πάνε και θαυμαζουν τα ψηλά βουνά και τα μεγαλα κύματα της θάλασσας και τους μεγάλους χειμάρους των ποταμών και την τεράστια έκταση του ωκεανού και τις τροχιές των αστέρων και απομακρύνονται από τον εαυτό τους…»
 Ας δούμε όμως πως οι Έλληνες οι οποίοι αναγνωρίζουν στην φύση την δυναμη του Λόγου, του θεου Διονύσου, έχουν αποτυπώσει αυτή την λατρεία της φύσης στα νομίσματα των πόλεων τους. Στα αρχαιότερα ελληνικά νομίσματα, η πίσω οψη έχει πάντα ένα τετραγωνο και η μπροστά το σύμβολο της πόλεως.

Αυτη ειναι η πισω όψη του νομίσματος από την Φωκαια του 530  π.α.χ.χ 


Η πίσω όψη νομίσματος από την Λέσβο του 450 π.α.χ.χ.


Αργότερα το απλό τετράγωνο αντικαθίσταται από ένα τετράγωνο και τον σταυρό. Πολλές πολιτείες έχουν και την σβαστικα.



Το μπρος και το πισω από νόμισμα της Εφέσου.



Νομισμα από την πόλη της Ακάνθου.
Η πίσω όψη από νεότερο νόμισμα της Ακάνθου.


Εδω το μπρος και το πίσω από νόμισμα της Μακεδονίας του Αλεξανδρου Α' του 498 π.α.χ.χ.

Νομισμα από τα Αβδηρα της Μακεδονίας.

Το μπρος και το πίσω από νόμισμα της Αμφίπολης.

Νομισμα της Κορίνθου του 550 π.α.χ.χ

Νομισμα από την Λαμψακο.

Νομισμα από την Κύζικο.

Νόμισμα από την Λητη της Μακεδονίας.

Οι πίσω όψεις νομισματων από την Μαρωνεια της Θρακης. Στο αρχαιότερο ηταν μονο ο σταυρός, αργότερα προστεθηκαν τα τεσσερα σταφυλια μια κι εβγαζαν εκει καλο κρασί.

Μπρος και πισω όψη νομίσματος από την Μενδη της Θρακης.

Η μπρος και η πίσω όψη νομίσματος του 5ουπ.α.χ.χ αιώνα από την Μήλο.

Η μπρος και η πίσω οψη νομίσματος από την Σαμοθρακη του 530 π.α.χ.χ.

Μπρος και πισω όψη από νόμισμα της Θασου.

Μπρος και πισω όψη από νόμισμα της Τηνου.

Μπρος και πισω όψη από νόμισμα της Νεάπολης. Καβαλα.



Μπρος και πίσω όψη από νόμισμα της Τορώνης Χαλκιδικης.


Νομισμα από το Παντικαπαιον Ευξεινου Πόντου.



Νόμισμα από τις Συρακούσες.

Νόμισμα από τον Σελινούντα.


Νόμισμα από την Χίο.

Νόμισμα από την Χερόνησο του Ευξεινου Πόντου.

Νόμισμα ΤΗΙΩΝ ΑΓΝΩΝ !


ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ

ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ


Ορφικά. Εκδόσεις Κακτος τεταρτος τόμος.ΣΕΛ.195


Προκλος. Εις Πλάτ Πολιτεία
«Εστιν δε τετρας η Διονυσιακή θεότης, τετραυγέα 
τετρακέρατον μυριάκις της Ορφικης θεολογίας τον θεον 
υμνούσης»

ΙΑΜΒΛΙΧΟΥ
ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΟΥΜΕΝΑ ΤΗς ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΟΘΕΑΤΡΟΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υποβάλλοντας το σχόλιο σου επιβεβαιώνεις ότι έχεις διαβάσει και αποδεχθεί τους όρους χρήσης και σχολιασμού του μπλογκ. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
http://eleusisdiagoridon.blogspot.gr/2013/08/blog-post_49.html