Σάββατο 17 Ιουλίου 2021

Η ιστορική αποκατάσταση του Ιουλιανού


Όχι μόνο ο Ιουλιανός αλλά ολόκληρη η ύστερη αρχαιότητα βρίσκεται βυθισμένη μες στα σκοτάδια της λήθης. Ο μέσος Έλληνας θα εκπλαγεί μαθαίνοντας ότι για ένα σοβαρό αριθμό ξένων ιστορικών επιστημόνων ο πραγματικός Χρυσός Αιώνας της αρχαιότητας ήταν ο Β’ μετά μυθικό Χριστόν. Και θα εκπλαγεί διότι στη συνείδησή του έξι ολόκληροι αιώνες Ελληνισμού έχουν συμπιεστεί στη λέξη «παρακμή».
Η  ίστορία σταματά με το θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου και ξαναρχίζει με τον «Μέγα» Κωνσταντίνο. Στο μεταξύ διάστημα, ο κόσμος μεταβαίνει από παρακμή σε ακόμα χειρότερη παρακμή, περιμένοντας την νίκη του
χριστιανισμού για να σωθεί επιτέλους. (Όλοι οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες είναι εξ ορισμού «κακοί». Από την εποχή που αρχίζουν να βαπτίζονται Χριστιανοί γίνονται εξ ορισμού «καλοί»).
Αν έχει περιπέσει σε τέτοια παιδαριώδη επίπεδα η ιστορική μας αυτογνωσία, αυτό δεν οφείλεται τόσο στη μυθολογία της εκκλησίας όσο στην αφασία των επαγγελματιών της ιστορίας. Η ιστορική επιστήμη, άνευρη και άχαρη σαν γεροντοκόρη, υποχωρεί και κλίνει το γόνυ αφήνοντας να αλωνίζουν ανεμπόδιστα ο μεταμοντέρνος εκλεκτικισμός -διάβαζε: ετσιθελισμός- και ο αυτάρεσκος βυζαντινολατρικός επαρχιωτισμός των συμπαθών πατριδογνωστών μας και άλλων θρησκευομένων.
Η παραμυθία, η προβολή σύγχρονων ιδεολογημάτων πάνω στο παρελθόν και η επιλεκτική αρχαιοκαπηλία ανέκαθεν οργίαζαν. Μόνο που την τωρινή αφλογιστία της επιστήμης, την εκούσια βουβαμάρα, την παραίτηση ή
τον αυτοπεριορισμό σε κάποιες αίθουσες διδασκαλίας, ούτε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς δεν θα μπορούσε να τα ονειρευτεί…
Σήμερα ο Ιουλιανός αποτελεί μια ενοχλητική παρένθεση μέσα στα εγχειρίδια της ελληνικής ιστορίας. Αναφέρεται πάντοτε με το επώνυμο που του χάρισαν οι χριστιανοί («Παραβάτης» ή Άποστάτης») οι οποίοι, στην καλύτερη περίπτωση, τον εμφανίζουν ως έναν ανεδαφικό οραματιστή• ένα μικρό ανάχωμα που παρασύρθηκε από το ποτάμι της ιστορίας… Ιδού ένα μικρό δείγμα μεγαλόθυμης θρησκευόμενης ιστοριογραφίας:
«Ως εραστής παράφρων ιστάμενος ενώπιον του πτώματος ερωμένης περιποθήτου εφαντάζετο ο ταλαίπωρος ότι δύναται διά των ασπασμών αυτού και των περιπτύξεων να εμφυσήση ζωήν εις σώμα σώζον μεν έτι καλλονήν απαράμιλλον άλλ’ ουδέν ήττον άψυχον κατακείμενον. Θέαμα οικτρόν, του οποίου όμως ανάγκη να παρακολουθήσωμεν τας περιπετείας.» (Κ. Παπαρρηγόπουλος).
Εδώ θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς ότι ο Κ. Παπαρρηγόπουλος και πολλοί άλλοι ιστορικοί ύστερα απ’ αυτόν, δεν λαμβάνουν καθόλου υπ’ όψιν το ότι την εποχή του Ιουλιανού (4ος αι.), αν σε πολλές πόλεις της Ανατολής ο χριστιανισμός είχε ενδυναμωθεί ως λαϊκό κίνημα, στην Ελλάδα, στην Ιταλία και στην Δύση γενικότερα ήταν εξαιρετικά ανίσχυρος, χωρίς καμία προοπτική προόδου. Δεν κατόρθωσε να επιβληθεί παρά τον 5ο αιώνα: όχι ως κίνημα αλλά ως αυτοκρατορική εξουσία. Η επικράτηση της νέας θρησκείας στον Ελλαδικό χώρο είναι ένα κεφάλαιο της Ιστορίας που το μεγαλύτερο μέρος του καλύπτει η γενοκτονία του πληθυσμού όλων των πόλεων της νότιας Ελλάδας -πλην των Αθηνών- στη διάρκεια της βαρβαρικής εισβολής των νεοφώτιστων χριστιανών Γότθων του Αλάριχου, το 396 μ.Χ. -τριάντα τρία χρόνια μετά το θάνατο του Ιουλιανού.
Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε παραθέτοντας αναρίθμητα δείγματα όπως το παραπάνω, αλλά ας περιοριστούμε στον Κορδάτο. Για τον Κορδάτο, ο Ιουλιανός δεν είναι παρά μια μαριονέτα των μεγαλογαιοκτημόνων: «Αυτουνών τα συμφέροντα εκπροσωπούσε», γράφει. «Ξέρουμε πως στην Αντιόχεια, τον καιρό που έπεσε πείνα, έστειλε πολύ σιτάρι μα το έδωσε στους πλούσιους κι αυτοί κάνανε μαύρη αγορά και ο κοσμάκης πέθανε στους δρόμους». Όμως μια απλή ανάγνωση του Μισοπώγωνα θα μας δείξει ότι ο Κορδάτος είτε δεν μπήκε καν στον κόπο να τον διαβάσει είτε διαστρέβλωσε τα γεγονότα συνειδητά, έτσι ώστε να τα ταιριάξει σ’ ένα προκατασκευασμένο καλούπι… Γράφει: «Σ’ όλες τις ενέργειες και πράξεις του Ιουλιανού υπήρχε το πολιτικό συμφέρον». (Να μια «πρωτότυπη», «οξυδερκής» και πολύ «διαφωτιστική» παρατήρηση• κι ωστόσο εσφαλμένη: τον Ιουλιανό δεν τον συνέφερε να στρέψει εναντίον του τους επισκόπους και τις μάζες των χριστιανών). «Γι’αυτό κολάκεψε και τους Ιουδαίους όσο μπορούσε». Η αλήθεια είναι ότι ο Ιουλιανός στάθηκε ανελέητος στην πολεμική του κατά του ιουδαϊσμού. Όμως απέναντι στους ίδιους τους Ιουδαίους, -που άλλωστε ήταν υπήκοοί του- η στάση του ήταν άμεμπτη. Μήπως θά ‘πρεπε, αφ’ ενός να ενστερνίζεται τα ιουδαϊκά δόγματα και αφ’ετέρου να διώκει τους Ιουδαίους, όπως έκαναν όλοι οι μετέπειτα -και μέχρι των ημερών μας- αντισημίτες;
Όμως, όπως είπαμε προηγουμένως, πιο σωστό είναι να ανατρέχει κανείς στις πηγές, παρά να εμπιστεύεται την κρίση ιστορικών που τους χωρίζει μιάμιση χιλιετία από τις καταστάσεις και τα γεγονότα που αφηγούνται, και που θέλουν να βλέπουν σ’ αυτά την δικαίωση των θρησκευτικών και άλλων πεποιθήσεών τους. Όχι πως όλοι οι συγγραφείς και ρήτορες της αρχαιότητας που αποτελούν τις πρωτογενείς ιστορικές πηγές είναι υποδείγματα άψογης ιστοριογραφίας ή ψύχραιμης και έντιμης ρητορείας. Κάθε άλλο. Ανατρέχοντας όμως κανείς σ’ αυτούς, όσο αυτό είναι δυνατό, γίνεται ιστορικός ερευνητής και ο ίδιος, μαθαίνει από πρώτο χέρι και στο βαθμό που δεν διακατέχεται από προκαταλήψεις, αξιολογεί σωστά το υλικό που έχει μπροστά του. Στις πηγές λοιπόν…
Pages: 1 2 3 4 5 6

1 σχόλιο:

  1. ΟΡΘΑ ΟΝΟΜΑΣΤΗΚΕ ΑΠΟΣΤΑΤΗΣ ΑΦΟΥ ΕΝΩ ΕΙΧΕ ΒΑΦΤΙΣΤΕΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΣΤΡΑΦΗΚΕ ΑΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥ ΜΕ ΚΑΘΕ ΜΕΣΟ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΗΝΗΣΕ ΕΙΔΟΛΑ.....
    Εντούτοις ουδέις αναφέρει πως πρώτος αυτός, δηλαδή ο Ιουλιανός, χρησιμοποίησε ''''''''κολακευτικά'''''' λόγια για τους Χριστιανούς, που μάλιστα θέσπισε με ειδικό νόμο επιβάλλοντας την κολακευτική ονομασία «Γαλιλαίοι» στους χριστιανούς «Γαλιλαίους αντί χριστιανών ονομάσας τε και καλείσθαι νομοθετήσας».(Πηγή: Γρηγ. Θεολ. Λόγ. Δ’,76, PG 35, 601) . Άραγε οι Χριστιανοί ήσαν αλήθεια Γαλιλαίοι εις την καταγωγή; εις την μόρφωση; εις το θρήσκευμα;
    ΓΑΛΛΙΛΑΙΑ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ ΟΝΟΜΑΖΟΤΑΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΜΕΤΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΧΡΟΝΙΑ.....ΑΡΑ ΟΙ ΓΑΛΛΙΛΑΙΟΙ ΗΤΑΝ ΠΡΩΗΝ ΕΘΝΙΚΟΙ [ ΚΑΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΑΝ ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΚΕΙΝΗ ] ΠΟΥ ΑΣΠΑΣΤΗΚΑΝΕ ΗΔΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΑΙΩΝΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ.......
    . Η επίσημη αποκατάσταση της Εθνικής θρησκείας συντελέστηκε το 362 και εκφράστηκε με μια σειρά από μέτρα όπως
    Απαγόρευση των Χριστιανών να διδάσκουν την κλασσική παιδεία
    Ανάκληση αρειανοφρόνων, αλλά και άλλων εξορισμένων κληρικών με σκοπό την αύξηση των εσωτερικών ερίδων στην Εκκλησία.
    ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΡΕΙΑΝΟΥΣ ΠΟΥ ΑΝΑΚΑΛΕΣΕ Ο ΙΔΙΟΣ ΕΙΧΕ ΓΡΑΨΕΙ
    Στην επιστολή του «προς τους Βοστρηνούς» γράφει:
    «Είχα τη γνώμη ότι οι αρχηγοί των Γαλιλαίων θα είχαν μεγαλύτερη ευγνωμοσύνη σ' εμένα παρά στον προκάτοχο μου στη διοίκηση, γιατί επί βασιλείας του έτυχε πολλοί απ' αυτούς να εξοριστούν, να καταδιωχτούν και να φυλακιστούν και μάλιστα πολλές φορές να σφαγεί μεγάλος αριθμός απ' αυτούς τους λεγόμενους αιρετικούς , όπως στα Σαμόσατα, στην Κύζικο, στην Παφλαγονία, στη Βιθυνία, στη Γαλατία και σε πολλά άλλα μέρη, όπου ολόκληρες κωμοπόλεις λεηλατήθηκαν και καταστράφηκαν
    ΑΡΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΠΗΓΕ ΝΑ ΕΠΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟΥΣ ΠΑΛΑΙΟΥΣ ΔΙΩΚΤΕΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΤΟΥΣ ΑΡΕΙΑΝΟΥΣ [ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ] ........
    Εξαιρετική είναι η ομολογία του ειδωλολάτρη Ιουλιανού για την διαφοροποίηση των πρακτικών της Πολιτείας από την Εκκλησία αλλά και για την αγιότητα των Χριστιανών της εποχής:
    «Είναι ντροπή […] τη στιγμή που οι ασεβείς Γαλιλαίοι ΤΡΕΦΟΥΝ κοντά στους δικούς τους ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΜΑΣ, να στερούνται οι δικοί μας τη βοήθεια μας [...] Δεν είναι σωστό ν' αφήνουμε να συνεχίζουν τα ΚΑΛΑ μας ΕΡΓΑ άλλοι ζηλωτές» [7].
    Ο Ιουλιανόςομολογει ότι οι διωκόμενοι επί τρεις αιώνες Χριστιανοί, ακόμη και επί βασιλείας Ιουλιανού, φροντίζουν και ΤΡΕΦΟΥΝ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ.......
    Ο εθνικός ιστορικός Αμμιανός Μαρκελλίνος γενικά ευνοϊκός απέναντί του, τον κατακρίνει , σχολιάζοντας ότι "ήταν σκληρός ο νόμος που απαγόρευε στους χριστιανούς ρητοροδιδασκάλους και γραμματικούς να διδάσκουν, εκτός αν συναινούσαν στη λατρεία των θεών."
    Ο Εθνικός πραγματικός ιστορικός Αμμιανός Μαρκελίνος, που συνόδευε τον Ιουλιανό στην τελευταία του εκστρατεία, καταδικάζει ως αβάσιμη την φήμη ότι ο Ιουλιανός κτυπήθηκε από κάποιον από τους άνδρες .. ΑΡΑ ΑΥΤΟΣ ΞΕΡΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΑΦΟΥ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΟΣ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΝΤΑΣ...
    ο αγιοσ Μερκουριοσ εζησε τουλαχιστον ενα αιωνα πριν τον ιουλιανο και μαρτυρησε την πιστη με αποκεφαλισμο.....ΠΩΣ ΤΑ ΣΥΝΔΕΣΑΤΕ ΠΑΛΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΥΟ;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υποβάλλοντας το σχόλιο σου επιβεβαιώνεις ότι έχεις διαβάσει και αποδεχθεί τους όρους χρήσης και σχολιασμού του μπλογκ. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
http://eleusisdiagoridon.blogspot.gr/2013/08/blog-post_49.html