Σε κάθε θεοκρατία, της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης, η γνωστική δυσαρμονία των θρήσκων ή όσων υποδύονται τους θρήσκους είναι διάχυτη. Ως αποτέλεσμα αυτού του ψυχολογικού φαινομένου τα άτομα της πίστης καταλήγουν συχνά σε μαζικές ad hominem επιθέσεις σε βάρος όσων τολμήσουν να αμφισβητήσουν το δόγμα τους. Έτσι
καταφεύγουν σε αφορισμούς, αναθεματισμούς, κατάρες, ύβρεις, λοιδορία, συκοφαντία, ειρωνείες, προσωπικούς χαρακτηρισμούς, που μειώνουν την προσωπικότητα του «αιρετικού ή αντίχριστου» (βλ. ψυχολογία της μάζας, στην προκειμένη περίπτωση της μάζας του θρησκευτικού ποιμνίου).
καταφεύγουν σε αφορισμούς, αναθεματισμούς, κατάρες, ύβρεις, λοιδορία, συκοφαντία, ειρωνείες, προσωπικούς χαρακτηρισμούς, που μειώνουν την προσωπικότητα του «αιρετικού ή αντίχριστου» (βλ. ψυχολογία της μάζας, στην προκειμένη περίπτωση της μάζας του θρησκευτικού ποιμνίου).
Ένα παράδειγμα της πιο πάνω συμπεριφοράς είχαμε σε βάρος της τραγουδίστριας με αφορμή μια ανάρτηση στον προσωπικό της λογαριασμό (προφίλ) στο Facebook, στην οποία ανάφερε τα εξής: «Τι να πεις... άπραγη κι η Παναγία... τόσες λιτανείες τόσες χιλιάδες κεριά θα καούν, τόσα πανηγύρια, τόσες προσευχές, μα δε λέει να βάλει το χεράκι της να σβήσουν οι φωτιές... λες να θέλει να μας πει κάτι;».
Σύμφωνα με την εφημερίδα Πρώτο Θέμα, η πιο πάνω ανάρτηση «ξεσήκωσε κύματα οργής στο πρόσωπό της από επώνυμους και ανώνυμους χρήστες του διαδικτύου», ενώ στο σχετικό δημοσίευμά της με τον ειρωνικό τίτλο: Έτσι «γιόρτασε» τον Δεκαπενταύγουστο η λαϊκή αοιδός προκαλώντας οργή με την ανάρτησή της, περιλαμβάνοντας απόψεις στην είδηση, κάτι απαράδεκτο με βάση τους κανόνες της επαγγελματικής και δεοντολογικής δημοσιογραφίας, επιτίθεται στην τραγουδίστρια, γράφοντας τα εξής:
- «[...] έγραψε χωρίς ίχνος ντροπής και σεβασμού απέναντι στη μεγάλη αυτή ημέρα [...]
- [...] εκείνη ανταπάντησε με το τουλάχιστον παιδαριώδες επιχείρημα [...]
- Ας ελπίσουμε ότι η κυρία Σαμίου θα σταματήσει να ποστάρει τέτοιες σοφές ατάκες πριν κάψει ολοκληρωτικά την στοιχειώδη λογική - μαζί με τους εγκεφάλους μας [...]».
Στο ίδιο δημοσίευμα η εφημερίδα περιλαμβάνει ένα Tweet του δημοσιογράφου Γιάννη Λοβέρδου, ο οποίος παραθέτοντας φωτογραφία (print screen) της ανάρτησης της Σαμίου στο Facebook, απαντά στο ερώτημά της ως εξής: «Ασφαλώς και μας λέει. Ότι η βλακεία σου είναι ανίκητη. Δυστυχώς».
Δεκάδες σχόλια από επώνυμους, ανώνυμους ή ψευδώνυμους χρήστες του διαδικτύου κινούνται στο ίδιο μήκος κύματος.
Τώρα θα αναρωτιέστε γιατί αυτό αποτελεί γνωστική δυσαρμονία και όχι απλά μια αυθόρμητη αντίδραση θυμού από πιστούς, που αισθάνονται θιγμένοι ή προσβεβλημένοι, εν πολλοίς αναμενόμενη;
Γιατί απλά αποτελεί αντίφαση και οξύμωρο σχήμα, αν ληφθούν υπόψη προηγούμενες δηλώσεις για το ίδιο θέμα, όπως αυτές των Θωμά Ρούσση, δημάρχου Ωροπού και Πάνου Καμένου, υπουργού εθνικής άμυνας, οι οποίες δεν προκάλεσαν καμία απολύτως αντιδραστική οργή.
Συγκεκριμένα:
- στις 14 Αυγούστου 2017 ο Δήμαρχος Ωρωπού Θωμάς Ρούσσης, σε ραδιοφωνικές δηλώσεις του στον Realfm 97,8, είπε, μεταξύ άλλων: «Να μας βοηθήσει η Παναγία να μην έχουμε θύματα, γιατί το γεγονός ότι δεν υπήρξαν θύματα χθες το βράδυ μας βοήθησε η Παναγία, αυτό έχω να πω. Είναι δύσκολη η κατάσταση, γίνονται συνεχείς αναζωπυρώσεις, φυσάει διαβολεμένα. Να μας βοηθήσει η Παναγία να μην έχουμε μεγαλύτερη ζημιά...».
- στις 15 Αυγούστου 2017 ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμένος, στο εορταστικό μήνυμά του είπε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Θέλω από εδώ από την καρδιά της Παναγιάς του Πόντου να στείλουμε ένα μήνυμα αγάπης και ενότητας όλων των Ελλήνων. Είμαστε εν μέσω ενός καλοκαιριού που οδηγεί στο τέλος μιας μεγάλης οικονομικής κρίσης. Μιας κρίσης που έχει εκατοντάδες χιλιάδες θύματα Έλληνες πολίτες. Είναι η ώρα, με τη βοήθεια της Παναγιάς, να ενωθούμε για να μπορέσουμε να ξαναβάλουμε την πατρίδα μας στην πορεία της ανάπτυξης και της ανάκαμψης».
Αφού λοιπόν κατά τον Θωμά Ρούσση η Παναγία είναι διασώστρια σε πυρκαγιές, κατά τον Πάνο Καμένο είναι «Υπερμάχος Στρατηγός και προστάτις των Ενόπλων δυνάμεων» και κατά την ορθόδοξη εκκλησία είναι θαυματουργός προστάτιδα τους έθνους των Ελλήνων, τότε γιατί όλη αυτή η οργή στην απορία της Άντζυς Σαμίου;
Δεν είναι μια εύλογη απορία που μας παραπέμπει στον Γρίφο του Επίκουρου;
Σημείωση:
Ακόμα και ο Γρίφος που αποδίδεται στον Επίκουρο, σε σχέση με το κακό και τον ρόλο του θεού, να μην έχει λεχθεί από τον ίδιο, τα ερωτήματα και γενικά ο όλος συλλογισμός θα μπορούσαν να τεθούν και γίνουν από τον κάθε λογικά σκεπτόμενο άνθρωπο, με στοιχειώδεις ή/και καθόλου φιλοσοφικές γνώσεις, αλλά με ορθολογιστικό μυαλό.
Διαβάστε σχετικά:
http://damianlampidonitis.blogspot.com/2017/08/ad-hominem.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υποβάλλοντας το σχόλιο σου επιβεβαιώνεις ότι έχεις διαβάσει και αποδεχθεί τους όρους χρήσης και σχολιασμού του μπλογκ. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
http://eleusisdiagoridon.blogspot.gr/2013/08/blog-post_49.html