Κέλσος: Αληθής Λόγος κατά χριστιανών
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κέλσος ήταν σχεδόν αυτόπτυς μάρτυς των γεγονότων, για αυτό και το έργο του έχει ιδιαίτερη αξία.
Ο «Αληθής Λόγος» είναι
έργο υπεράσπισης του Ελληνισμού, το πρώτο ελληνικό έργο αντιιουδαϊκής
και αντιχριστιανικής πολεμικής. Ο Κέλσος, Έλληνας εκλεκτικός φιλόσοφος
της ύστερης αρχαιότητας, αντλώντας επιχειρήματα από το οπλοστάσιο της
Ελληνικής Φιλοσοφίας, από την Ιστορία και τη Θρησκειολογία, δίνει την
ελληνική απάντηση σε ένα δόγμα που το θεωρεί προϊόν βάρβαρης και
απολίτιστης σκέψης (γράφει χαρακτηριστικά, ότι ο Χριστιανισμός απευθύνεται σε
ηλίθιους και αμόρφωτους). Ο «Αληθής Λόγος», με το αδιάβλητο κύρος του αρχαιοελληνικού λόγου, έρχεται να ανατρέψει τους μύθους περί «ελληνοχριστιανισμού», καταδεικνύοντας με έμφαση το χάσμα ανάμεσα στο Ελληνικό Πνεύμα και τον Χριστιανισμό.
Η ιουδαϊκή επιχειρηματολογία
[Στο σημείο αυτό, ο
Κέλσος παρεμβάλλει ένα φανταστικό πρόσωπο, έναν Ιουδαίο, ο οποίος ξεκινά
έναν αντίλογο βασισμένον στην ιουδαϊκή αντιρρητική. Αφού εξαντλεί την
επιχειρηματολογία αυτή, ο Κέλσος απορρίπτει και μειώνει συλλήβδην
Ιουδαίους και χριστιανούς ως αμόρφωτους και απολίτιστους, αναπτύσσοντας
πλέον την ελληνική κριτική άποψη. Δεδομένου ότι ο Κέλσος απεχθάνεται
φανερά τους Εβραίους και μέμφεται τη θρησκευτική τρομολαγνεία και τον
ρατσισμό τους, εύλογα αναρωτιέται ο σύγχρονος μελετητής, ποια η αξία και
η σκοπιμότητα αυτής της ιουδαϊκής παρεμβολής. Η μία απάντηση είναι ότι ο
Κέλσος χρησιμοποιεί την ιουδαϊκή αντιρρητική δίνοντας της κατά κάποιο
τρόπο αξία ιστορικού ντοκουμέντου: Προφανώς δεχόταν ότι οι Εβραίοι ήταν
σε θέση να γνωρίζουν καλύτερα από κάθε άλλον ο,τιδήποτε είχε να κάνει με
τα γεγονότα της εποχής του Ιησού. Μια δεύτερη απάντηση, υποθετική όπως
και η πρώτη, είναι ότι ο Κέλσος ήξερε ότι η προσπάθεια του να μεταπείσει
τους χριστιανούς είχε μικρές πιθανότητες να πιάσει τόπο, αν
περιοριζόταν σε μια επιχειρηματολογία βασισμένη στον μέσο πλατωνισμό,
μιας και ήταν δεδομένη η αποστροφή των σύγχρονων του χριστιανών -όσων
δεν ανήκαν σε γνωστικές αιρέσεις- προς ο,τιδήποτε το μη ιουδαϊκό. Η
ιουδαϊκή παρεμβολή λοιπόν είναι μια απόπειρα του Κέλσου να απευθυνθεί
στους χριστιανούς μιλώντας τους -εν μέρει έστω- στη γλώσσα που
καταλάβαιναν, και να στηρίξει τη θέση των εθνικών ότι οι Εβραίοι ως
ιδιαίτερο έθνος έχουν κάθε δικαίωμα να τηρούν τις πατροπαράδοτες
δοξασίες, ενώ είναι απαράδεκτο να τις ενστερνίζονται άτομα που δεν είναι
Εβραίοι.]
Όταν λουζόσουν στο ποτάμι πλάι στον Ιωάννη, φάνηκε, λες, ένα πουλί που πέταξε προς τα σένα από ψηλά. Ποιος αξιόπιστος μάρτυρας είδε αυτό το θαυμαστό γεγονός, ή ποιος άκουσε την φωνή εξ ουρανού που σε ονόμαζε υιό του θεού, πέρα από σένα κι ακόμη έναν απ' αυτούς που τιμωρήθηκαν μαζί σου; Μα, θα μου πεις, το είπε ο προφήτης μου στα Ιεροσόλυμα, ότι θα έρθει στον κόσμο ο υιός του θεού, που θα κρίνει τους καλούς και θα τιμωρήσει τους αδίκους. Και ποιος μου λέει ότι εννοούσε εσένα και όχι τόσους και τόσους άλλους που έζησαν μετά την προφητεία; Δεν είσαι ο μόνος στον οποίο ταιριάζουν οι προφητείες που έχουν γίνει. Λες πως ο κάθε άνθρωπος χάρη στη θεία πρόνοια γίνεται υιός του θεού. Αν είναι έτσι, τότε σε τι διαφέρεις εσύ από οποιονδήποτε άλλο; Κι έπειτα, πώς, αφού όπως λες είσαι υιός του θεού, δεν σε βοήθησε στη συμφορά σου ο πατέρας σου ή δεν μπόρεσες εσύ ο ίδιος να βοηθήσεις τον εαυτό σου; Άλλωστε υπάρχουν τόσοι και τόσοι που θα ισχυριστούν ότι οι προφητείες αναφέρονται σ' αυτούς κι όχι στον Ιησού. Λες πως όταν γεννήθηκες, ήρθαν Χαλδαίοι να σε βρουν και να σε προσκυνήσουν, νήπιο ακόμα, ως θεό, και πως το είπαν στον Ηρώδη τον Τετράρχη και κείνος έστειλε ανθρώπους του να σκοτώσουν όσα βρέφη γεννήθηκαν την ίδια χρονιά νομίζοντας πως θα βγάλει και σένα από τη μέση, για να μη βασιλεύσεις σαν θα μεγαλώσεις. Αν είναι έτσι, πώς έγινε και τώρα που μεγάλωσες εσύ ο υιός του θεού όχι μόνο δεν βασιλεύεις αλλά και τριγυρνάς πέρα δώθε σκυφτός από φόβο και ζώντας με ελεημοσύνες; Μάζεψες γύρω σου δέκα-έντεκα φυντάνια, κάτι φοροεισπράχτορες αναλφάβητους και κάτι ναυτικούς ελεεινούς και τρισάθλιους κι όλοι μαζί ξεκόψατε από τον κόσμο και το ρίξατε στην αλητεία, εξοικονομώντας τα προς το ζην με τρόπο αισχρό και ενοχλητικό. Κι αυτή πάλι η ιστορία, που όταν ήσουν νήπιο χρειάστηκε να σε φυγαδεύσουν στην Αίγυπτο για να μη σφαχτείς; Μα πώς γίνεται, να κατατρέχει τον θεό ο φόβος του θανάτου; Παρ' όλα αυτά, κατέβηκε άγγελος από τον ουρανό, κι έδωσε εντολή στους δικούς σου να φύγετε, γιατί αν σας άφηνε στην τύχη σας θα πεθαίνατε. Και δεν μπορούσε επί τόπου να σε προστατέψει ο μέγας θεός, που ήδη είχε μπει στον κόπο να στείλει για χάρη σου δύο αγγέλους;
Απευθύνομαι στους Εβραίους εκείνους που έχουν στραφεί στον Χριστιανισμό για να τους ρωτήσω: Τι πάθατε, πολίτες του Ισραήλ, και παραπλανημένοι κατά τρόπο γελοίο από κείνον τον Ιησού στον οποίο απευθυνόμουν προηγουμένως, έχετε απαρνηθεί την πίστη των πατέρων σας και την παράδοση και καταφύγατε σε άλλο όνομα και άλλο τρόπο ζωής; Αφού μόλις πρόσφατα, κι επειδή τιμωρήσαμε τον Ιησού που σας ξεγελούσε, εγκαταλείψατε τον νόμο -ή μήπως θα προτιμούσατε να υποστηρίξετε ότι το δόγμα σας εκπορεύεται μεν από τον πάτριο ιερό νόμο των Ιουδαίων αλλά στην πορεία τον εγκαταλείψατε και περιφρονείτε τις αρχές από τις οποίες σεις οι ίδιοι ξεκινάτε, τη στιγμή που δεν είστε σε θέση να ισχυριστείτε ότι η προέλευση του δόγματος σας είναι άλλη από τον εβραϊκό νόμο; Γιατί αν κάποιος έχει προφητεύσει ότι ο υιός του θεού θα έρθει ανάμεσα στους ανθρώπους, αυτός ο κάποιος δικός μας προφήτης είναι και για τον δικό μας θεό μιλάει.
Η γέννηση του Ιησού από μια παρθένο είναι δική του επινόηση, για να συγκαλύψει την πραγματική του καταγωγή: Γεννήθηκε
σ' ένα χωριό της Ιουδαίας από μια ντόπια, άπορη χειρώνακτα που ο άντρας
της, ένας μαραγκός, την έδιωξε από το σπίτι σαν έμαθε ότι τον απατούσε
μ' έναν στρατιώτη που τον έλεγαν Πάνθηρα. Και διωγμένη και ταπεινωμένη
περιπλανήθηκε και γέννησε κρυφά. Ο ίδιος επειδή ήταν φτωχός, πήγε να
δουλέψει εργάτης στην Αίγυπτο όπου έμαθε μερικά από τα τεχνάσματα για τα
οποία περηφανεύονται οι Αιγύπτιοι, και με τη βοήθεια αυτών των
τεχνασμάτων, όταν ξαναγύρισε ανακήρυξε τον εαυτό του θεό.
Κατ' αρχάς, για
να κατασκευάσουν την ιστορία της παρθενογένεσης, δεν υπάρχει αμφιβολία
ότι οι χριστιανοί έχουν χρησιμοποιήσει τους ελληνικούς μύθους της Δανάης
και Μελανίππης ή της Αύγης και της Αντιόπης. Τόσο ωραία ήταν η
μάνα του Ιησού που η ομορφιά της τράβηξε τον θεό κι ήρθε σ' επαφή μαζί
της, αυτός που δεν είναι στη φύση του να ερωτεύεται θνητά κορμιά; Ή
μήπως θα ταίριαζε να ερωτευτεί ο θεός αυτήν, μια δύστυχη που τίποτε το
αρχοντικό δεν είχε πάνω της και που δεν την ήξερε κανείς, ούτε καν οι
γείτονές της· ο μαραγκός την είχε μισήσει και την είχε ξαποστείλει και
δεν την έσωζε ούτε η θεία δύναμη ούτε οι δικαιολογίες. Όλα αυτά δεν
μπορούν να έχουν καμιά σχέση με τη βασιλεία του θεού.
[Στην συνέχεια, ο Ιουδαίος θέτει ερωτήσεις προς τον Ιησού]
Οι
παλιοί μύθοι απέδιδαν θεία γέννηση στον Περσέα, τον Αμφίωνα, τον Αιακό
και τον Μίνωα· ούτε κι αυτούς τους πιστεύουμε, αλλά τουλάχιστον αυτοί οι
μύθοι παρουσιάζουν σαν απόδειξη τα όσα μεγάλα και θαυμαστά κατόρθωσαν
εκείνοι για το καλό των ανθρώπων, ώστε να αποκτήσουν κάποιαν
αληθοφάνεια. Εσύ τι το καλό ή θαυμάσιο, σε έργα ή σε λόγια, έχεις να
παρουσιάσεις; Σε μας δεν είχες να παρουσιάσεις τίποτα, παρ' όλο που σε
προκαλούσαμε μες στο ναό, να μας δώσεις ένα χειροπιαστό σημάδι ότι ήσουν
ο γιος του θεού. Ας δεχτούμε πως είναι αληθινές όλες οι τερατολογίες
των μαθητών σου (οι θεραπείες, οι αναστάσεις, τα λίγα ψωμιά που έφαγαν
οι πολλοί και που στο τέλος περίσσεψαν κιόλας). Σε τι διαφέρουν από τα
κατορθώματα των απατεώνων θαυματοποιών κι όσων έχουν μαθητεύσει πλάι σε
Αιγυπτίους; Όλοι αυτοί αναλαμβάνουν να κάνουν ακόμα πιο δύσκολα και
απίθανα πράγματα και μάλιστα μπροστά σ' όλο τον κόσμο, στην αγορά,
έναντι ολίγων οβολών: Και δαίμονες βγάζουν και διώχνουν μέσα από
ανθρώπους, και αρρώστιες θεραπεύουν με ένα φύσημα, και πνεύματα ηρώων
καλούν, και τραπέζια στρωμένα με πλούσια γεύματα και γλυκά και ψάρια,
ανύπαρκτα στην πραγματικότητα, τα παρουσιάζουν κάνοντας τα να κινούνται
σαν να ήταν ζωντανά ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι, απλώς δίνουν
αυτήν την εντύπωση. Πρέπει δηλαδή να τους θεωρήσουμε κι αυτούς υιούς του
θεού, μιας και τα κατορθώνουν όλα αυτά; Δεν θα ταν πιο σωστό να πούμε
ότι μια τέτοιου είδους απασχόληση ταιριάζει σε ανθρώπους ελεεινούς και
δυστυχισμένους;
Ένα
σώμα σαν το δικό σου, Ιησού, δε θα μπορούσε να 'ναι σώμα θεού· δεν θα
μπορούσε να είναι θεϊκό ένα σώμα γεννημένο με το τρόπο που γεννήθηκες
εσύ· ούτε τρέφεται ο θεός με τον τρόπο που τρεφόσουν εσύ· και δεν έχει
ανάγκη από τα λόγια και τη φωνή σου ούτε από την πειθώ σου: αυτά ανήκαν
σ' έναν θεομίσητο και πανούργο απατεώνα.
[Στο σημείο αυτό, ο Ιουδαίος απευθύνεται προς τον λαό του, τους Εβραίους]
Όμως
και τα υπόλοιπα που πιστεύετε, ότι θα αναστηθούν οι νεκροί, ότι θα
απονεμηθεί η θεία δίκη και ότι θα τιμηθούν οι δίκαιοι ενώ οι άδικοι θα
καούν, είναι μπαγιάτικα· τίποτα το καινούριο δεν έχουν να διδαχτούν απ'
αυτά οι χριστιανοί. Ο Ιησούς, σύμφωνα με τις γραφές σας, διατήρησε όλες
τις ιουδαϊκές εορτές και τα ήθη, μέχρι και τις θυσίες ακόμα. Τι είδους
υιός του θεού ήταν αυτός; Ένας αλαζόνας ήταν, ένας ψεύτης και ανόσιος.
Ενώ έδειχνε να σέβεται τους εξωτερικούς τύπους της λατρείας μας (ανάλογα
με την περίσταση), δεν δίσταζε να τους εγκαταλείπει· την περιτομή, τη
διάκριση ανάμεσα στο τι είναι καθαρό και τι ακάθαρτο, τις τελετές της
νέα σελήνης. Άλλωστε, κατά καιρούς έχουν εμφανιστεί και άλλοι σαν τον
Ιησού, κι έχουν διδάξει σε όσους έδειχναν προθυμία να εξαπατηθούν. Και
φτάσατε τώρα εσείς στο σημείο να μέμφεστε τους Ιουδαίους επειδή δεν
πίστεψαν ότι ο Ιησούς ήταν θεός. Πώς είναι δυνατόν, εμείς οι Ιουδαίοι,
που ποτέ δεν πάψαμε να διακηρύσσουμε σ' όλο τον κόσμο ότι θα έρθει
σταλμένος από τον θεό ο τιμωρός των αδίκων, τώρα που επιτέλους ήρθε, να
του δείξουμε τέτοια καταφρόνια; Γιατί να καταφρονήσουμε αυτόν του οποίου
τον ερχομό εμείς οι ίδιοι έχουμε προαναγγείλει; Για να τιμωρηθούμε
χειρότερα από οποιονδήποτε άλλον; Πώς όμως να θεωρήσουμε θεό κάποιον που
δεν ήταν πρόθυμος να δημοσιοποιεί τα όσα πρέσβευε και επαγγελλόταν; Κι
όταν τον δικάσαμε και τον καταδικάσαμε, τον βρήκαμε να κρύβεται
προσπαθώντας να αποφύγει την τιμωρία, για να προδοθεί τελικά από
κάποιους που ονόμαζε μαθητές του και να συλληφθεί με τον πιο επαίσχυντο
τρόπο. Αν ήταν θεός, ούτε θα κρυβόταν ούτε θα συλλαμβανόταν. Και, το
κυριότερο, ένας θεός, ένας σωτήρας όπως πιστεύετε και υιός του ανώτατου
θεού θα ήταν δυνατόν να εγκαταλειφθεί και να προδοθεί από ανθρώπους που
τον είχαν για δάσκαλο και με τους οποίους μοιράστηκε τα πάντα; Ποτέ
μέχρι τώρα δεν έχει προδοθεί ένας άξιος στρατηγός κι ας έχουν οι
στρατηγοί μυριάδες υπό τις διαταγές τους, ούτε καν ένας -καταξιωμένος
στους ανθρώπους του- λήσταρχος, δηλαδή κάποιος που έχει υπό την αρχηγία
του ανθρώπους κάκιστους. Ετούτος εδώ όμως ούτε καλός στρατηγός υπήρξε
ούτε μπόρεσε, έχοντας εξαπατήσει τους μαθητές του, να τους εμπνεύσει τον
σεβασμό που απολαμβάνει σε μια συμμορία ληστών ο αρχηγός της.
Θα
μπορούσα να συνεχίσω, μιας κι έχω πολλές αλήθειες να πω σχετικά με τις
υποθέσεις του Ιησού, που καθόλου δεν μοιάζουν με τα όσα λένε οι μαθητές
του, όμως τα παραλείπω. Ας σταθούμε όμως στο παραμύθι ότι ο Ιησούς ρητά
είχε προβλέψει τα όσα του συνέβησαν: Ακριβώς επειδή οι μαθητές του δεν
είχαν να στηριχτούν σε κάτι που να το είχε δει όλος ο κόσμος, επινόησαν
αυτό τον μύθο, ότι ο Ιησούς είχε προβλέψει τα πάντα. Είναι σαν να λέει
κανείς ότι ένας άνθρωπος είναι δίκαιος και την ίδια στιγμή να τον
δείχνει να διαπράττει αδίκημα· ή σαν να δείχνει κάποιον που διαπράττει
φόνο και την ίδια στιγμή να λέει πως ο φονιάς είναι άγιος άνθρωπος· ή
σαν να μας δείχνει κάποιον πεθαμένο και να λέει πως είναι αθάνατος· και
πάνω απ' όλα, να ισχυρίζεται ότι όλα τα είχε προβλέψει. Παραδέχεσθε
ανοιχτά ότι ο Ιησούς υπέφερε και πέθανε -αντί να ισχυρισθείτε ότι μόνο
στα μάτια των ασεβών έδειχνε να υποφέρει και ότι στην πραγματικότητα δεν
συνέβαινε κάτι τέτοιο. Και αν κάποια στιγμή πέθανε, πώς μπορεί να
υπήρξε αθάνατος; Και ποιος θεός ή δαίμονας ή λογικός άνθρωπος που
γνωρίζει από τα πριν τι κακό πρόκειται να του συμβεί, δεν θα έκανε ό,τι
περνούσε από το χέρι του ώστε να το αποφύγει; Αφού μάλιστα προείπε τα
ονόματα και του μαθητή που θα τον πρόδιδε και του μαθητή που θα τον
αρνιόταν, πώς δεν τον φοβήθηκαν σαν θεό εκείνοι oι δυο ώστε και ο ένας
να μην τον προδώσει και ο άλλος να μην τον αρνηθεί; Βέβαια, εκείνοι και
τον πρόδωσαν και τον αρνήθηκαν χωρίς να έχουν προβληματιστεί διόλου. Μα
εδώ, ακόμα και άνθρωπος, αν μιλήσει σε άτομα που τον επιβουλεύονται και
τους πει ανοιχτά ότι γνωρίζει τις προθέσεις τους, εκείνοι κάνουν πίσω
και φυλάγονται. Ό,τι συνέβη στον Ιησού, δεν συνέβη επειδή το προείπε ο
ίδιος. Το αντίθετο: Του συνέβησαν επειδή δεν τα είχε προβλέψει. Είναι
απίθανο να πραγματοποιήθηκε μια προδοσία που ο δράστης της είχε από πριν
ξεσκεπαστεί. "Όμως", θα πείτε, "όντας θεός προέβλεπε τα πάντα, και ό,τι
προέβλεπε έπρεπε και να συμβεί". Αν είναι έτσι, θα πρέπει να
συμπεράνουμε ότι αυτός ο θεός, τους ίδιους τους μαθητές και προφήτες του
-με τους οποίους έτρωγε και έπινε- τους οδήγησε σε σημείο να γίνουν
ανόσιοι και ασεβείς. Μα αν ήταν θεός θα 'πρεπε να εμπνέει το καλό σ'
όλους τους ανθρώπους, και πρώτα-πρώτα σε κείνους που ζούσαν μαζί του.
Εδώ, με άνθρωπο να κάτσεις στο ίδιο τραπέζι δεν θα σκεφτείς το κακό του
-και θα επιβουλευτείς έναν θεό; Αλλιώς θα πρέπει να δεχτούμε την ακόμα
πιο παράλογη εκδοχή, ότι ο ίδιος ο θεός σκέφτηκε κακό για τους
συντρόφους του και τους έκανε ασεβείς και προδότες.
Και
αν υποθέσουμε πως ο ίδιος ως θεός έκρινε ότι έτσι έπρεπε να γίνει, και
υπακούοντας τον πατέρα του δέχτηκε να υποστεί την τιμωρία, δε χωρά
αμφιβολία ότι ακριβώς επειδή όλα γίνονταν με δική του θεϊκή βούληση και
σκοπιμότητα, δεν θα του ήταν ούτε θλιβερά ούτε οδυνηρά. Τι δουλειά έχει
να ικετεύει και να θρηνεί και να εύχεται να μπορούσε να ξεφύγει από το
κακό λέγοντας "ω πάτερ, ει δύναται το ποτήριον τούτο παρελθείν",
ή κάτι τέτοιο; Να λοιπόν που ούτε καν με τα ψέματα δεν μπορέσατε να
μεταμφιέσετε την κίβδηλη ιστορία σας. Και γνωρίζω ότι κάποιοι από τους
πιστούς σας, σαν να συνέρχονται από μεθύσι, καταπιάνονται με την
παραχάραξη του αρχικού ευαγγελίου και το τροποποιούν και τρεις και
τέσσερις και πολλές φορές, για να μπορούν να αντιπαρέρχονται την
κριτική.
Ακόμη,
έχουν ανάγκη να καταφεύγουν στα λόγια των προφητών που στο παρελθόν
είχαν προαναγγείλει την έλευση του Ιησού. Μόνο που οι προφητείες
ταιριάζουν σε χιλιάδες άλλους πολύ πιο πειστικά απ' ό,τι στον Ιησού. Οι
προφήτες είχαν πει ότι θα κατέβαινε ανάμεσα στους ανθρώπους ένας μέγας
άρχων, κυρίαρχος όλων των εθνών και στρατών, κυρίαρχος όλης της γης.
Όμως τέτοια σημάδια (σαν αυτά που 'χε να επιδείξει ο Ιησούς) και τέτοιες
παρανοήσεις των προφητειών και τέτοιες φτηνές αποδείξεις δεν σε κάνουν
θεό ή υιό του θεού. Γιατί ο υιός του θεού θα 'πρεπε, όπως ο ήλιος, να
κάνει πρώτα αισθητή την παρουσία του ρίχνοντας φως παντού. Σκαρφίστηκαν
λοιπόν την ιδέα ότι ο υιός του θεού είναι ο ίδιος ο Λόγος. Κι επειδή μας
λένε ότι ο Λόγος είναι υιός του θεού, θα αποδείξουμε ότι δεν έχουμε να
κάνουμε με Λόγο ξεκάθαρο και άγιο αλλά μ' έναν άνθρωπο που τον συνέλαβαν
και τον ξυλοκόπησαν με τον πιο ατιμωτικό τρόπο.
Κάποιοι
είχαν το θράσος να βρουν το γενεαλογικό δέντρο του Ιησού, για να
ισχυριστούν ότι κατάγεται από τον γενάρχη και από τους βασιλιάδες των
Ιουδαίων. Αν είναι έτσι, τότε η γυναίκα του μαραγκού σίγουρα δεν θα είχε
άγνοια ότι καταγόταν από τέτοια μεγάλη και σπουδαία γενιά. Και τέλος
πάντων, τι το σπουδαίο και άξιο της καταγωγής του έπραξε, και σαν θεός,
πότε έδειξε να μη λογαριάζει τους ανθρώπους και να το διασκεδάζει, να
σπάει πλάκα με τα όσα συμβαίνουν; Τουλάχιστον ο Διόνυσος, στις Βάκχες
του Ευριπίδη, λέει στον Πενθέα: "Εμένα θα με απελευθερώσει ο δαίμων όταν εγώ θέλω".
Χώρια
που αυτός που καταδίκασε τον Ιησού, δεν έπαθε τίποτα παρόμοιο με το
πάθημα του Πενθέα, που τρελάθηκε στο τέλος και κομματιάστηκε. Επίσης δεν
έπαθαν τίποτα εκείνοι που τον περιγελούσαν και του φόρεσαν πορφυρό
μανδύα και ακάνθινο στεφάνι και του 'δωσαν να κρατά ένα καλάμι. Και καλά
μέχρι τότε· όμως τουλάχιστον εκείνη την (τελευταία) ώρα για ποιο λόγο
να μη δείξει ένα θεϊκό σημάδι για να βγάλει τον εαυτό του από κείνη την
εξευτελιστική κατάσταση, παρά άφηνε τους υβριστές του δικαιωμένους; Και
όταν τον κάρφωσαν πάνω σε σταυρό, τι βρήκε να πει; Και πού ήταν "ο ιχώρ
που κυλά στις φλέβες των μακάριων θεών"; Διψασμένος ανοίγει άπληστα το
στόμα να πιει (το ξύδι) μη αντέχοντας τη δίψα· εδώ τυχαίοι άνθρωποι, και
πολλές φορές αντέχουν στη δίψα.
Κι
ύστερα μας κατηγορείτε εσείς οι πιστοί που δεν τον θεωρούμε θεό και που
δεν συμφωνούμε μαζί σας ότι υπέφερε για το καλό των ανθρώπων -ώστε να
μην έχουμε να φοβόμαστε ούτε και μεις την τιμωρία. Να πιστέψουμε δηλαδή
σε κάποιον που όσο ζούσε δε μπόρεσε να πείσει κανένα -ούτε τους ίδιους
τους μαθητές του- και κατέληξε να τιμωρηθεί στο τέλος και να τραβήξει τα
όσα τράβηξε; (Άλλωστε δεν ήταν καμιά λευκή περιστερά ο Ιησούς ούτε ο
βίος του ήταν άμεμπτος). Και μη μας πείτε τώρα ότι αφού δεν μπόρεσε να
πείσει τους ζωντανούς, στάλθηκε επί τούτου κάτω στον Άδη για να πείσει
τους πεθαμένους!
Αν
τελικά νομίζετε πως πραγματικά υπερασπίζεστε τις θέσεις σας επινοώντας
τέτοια παράδοξα επιχειρήματα που δείχνουν το πόσο καταγέλαστα έχετε
εξαπατηθεί, τότε τι θα εμπόδιζε να θεωρήσουμε τον κάθε παλιάνθρωπο που
θα κατηγορηθεί και θα πεθάνει με ακόμα χειρότερο τρόπο, ως άγγελο ακόμα
πιο σπουδαίο και θεϊκό; Ακόμα και για ένα ληστή και δολοφόνο που
τιμωρήθηκε, θα μπορούσε κανείς το ίδιο ξεδιάντροπα να πει ότι δεν ήταν
ακριβώς ληστής αλλά θεός: Διότι στους συντρόφους του είχε προβλέψει από
πριν ότι θα πάθαινε τα όσα έπαθε.
Κι
έπειτα, δείτε τους μαθητές του: Όσο ζούσε, άκουγαν τα λόγια του και τον
είχαν για δάσκαλο, κι όταν τον είδαν να τιμωρείται και να πεθαίνει, δεν
παρέμειναν μαζί του πιστοί μέχρι το θάνατο ούτε θυσίασαν τη ζωή τους
για να τον υπερασπιστούν ούτε καν είχαν μάθει να αψηφούν την τιμωρία, κι
επιπλέον αρνήθηκαν ότι ήταν μαθητές του. Ενώ εσείς, τώρα, πρόθυμα
θυσιάζετε τη ζωή σας στο όνομα του. Όσο ζούσε, το μόνο που κατάφερε ήταν
να μαζέψει γύρω του δέκα χαμένα κορμιά, δέκα ναυτικούς και τελώνες, και
πάλι όχι ακριβώς όλους. Όσο ήταν ζωντανός δεν έπεισε κανένα -αφότου
πέθανε, έρχονται οι καλοθελητές και πείθουν ένα σωρό κόσμο. Δεν είναι
τελείως παράδοξο;
Εσείς
με ποια λογική φτάσατε να τον θεωρείτε υιό του θεού; "Διότι ξέρουμε",
θα πείτε, "ότι η σταύρωση του έγινε για να νικηθεί ο άρχοντας του κακού.
Τον θεωρούμε υιό του θεού ακριβώς επειδή τιμωρήθηκε". Ε, και λοιπόν;
Τόσοι και τόσοι άλλοι δεν έχουν τιμωρηθεί, και μάλιστα το ίδιο
ατιμωτικά; Ή μήπως τον θεωρήσατε υιό του θεού επειδή θεράπευσε χωλούς
και τυφλούς και, όπως ισχυρίζεστε, ανάστησε νεκρούς; Μα εδώ ο ίδιος με
τα λόγια του -και σύμφωνα με τα όσα εσείς έχετε γράψει- προδίδει τις
προθέσεις του με τη μεγαλύτερη σαφήνεια! Διότι λέει, "θα σας πλησιάσουν
και άλλοι που θα χρησιμοποιούν παρόμοιες μεθόδους, μα θα 'ναι άνθρωποι
κακοί και αγύρτες". Και μάλιστα αναφέρεται σε κάποιον σατανά, που κι
αυτός, λέει, θα μηχανεύεται τέτοιου είδους τεχνάσματα. Δηλαδή ούτε κι ο
ίδιος το αρνείται, ότι τέτοια έργα δεν έχουν θεϊκό χαρακτήρα, παρά είναι
έργα πονηρών ανθρώπων. Στριμωγμένος όπως ήταν, αναγκάστηκε κοντά στα
τεχνάσματα των άλλων έμμεσα να ξεσκεπάσει και τα δικά του. Δεν είναι
αθλιότητα, κρίνοντας με βάση τις ίδιες πράξεις, τον ένα να τον θεωρείς
θεό και τους άλλους απατεώνες; Για ποιο λόγο θα πρεπε να θεωρηθούν οι
άλλοι πονηροί κι όχι αυτός; Επειδή έτσι λέει ο ίδιος; Ο ίδιος ομολόγησε
ότι τέτοιες πράξεις δεν είναι θεϊκά σημάδια αλλά η απόδειξη ότι
μερικοί-μερικοί είναι απατεώνες και παμπόνηροι.
Με
ποια λογική λοιπόν τον θεωρείτε υιό του θεού, αν όχι διότι πρόβλεψε ότι
αφού πεθάνει θα αναστηθεί; Ας πούμε πως σας πιστεύουμε, ότι πραγματικά
είπε τέτοιο πράγμα. Πόσοι άλλοι ακόμα δεν ξεστομίζουν τέτοιες
παραδοξολογίες για να πείσουν τους εύπιστους και να επωφεληθούν από την
απάτη; Έτσι και ο Ζάμολξις, ο δούλος του Πυθαγόρα, τα ίδια έκανε στους
Σκύθες, αλλά κι ο ίδιος ο Πυθαγόρας στην Ιταλία και ο Ραμψίνιτος στην
Αίγυπτο. Αυτός ο τελευταίος μάλιστα, στον Άδη που κατέβηκε, όπως λένε,
έπαιξε και ζάρια με τη Δήμητρα και επιστρέφοντας έφερε μαζί και το δώρο
της, ένα χρυσό πετσετάκι. Κι άλλοι: Ο Ορφέας στους Οδρύσες, ο
Πρωτεσίλαος στη Θεσσαλία, ο Ηρακλής στο Ταίναρο κι ο Θησέας.
Αλλά
θα πρέπει να εξετάσουμε σοβαρά αν πραγματικά αναστήθηκε ποτέ το σώμα
κάποιου νεκρού. Ή μήπως φαντάζεστε ότι των άλλων οι ιστορίες είναι αλλά
και φαίνονται παραμύθια, ενώ εσείς για το δικό σας δράμα έχετε επινοήσει
μια λύση εύσχημη και πειστική -τη φωνή πάνω στο σταυρό τη στιγμή που
ξεψυχούσε, και τον "σεισμό" και το σκοτάδι; Ως τη στιγμή που πέθανε
δηλαδή, δεν μπόρεσε να βοηθήσει τον εαυτό του· όμως πεθαμένος πια
κατάφερε και αναστήθηκε, κι έδειξε και τα σημάδια του μαρτυρίου του, και
τα χέρια του που ήσαν τρυπημένα -ποιος το είδε αυτό; Μια γυναίκα
υστερική, όπως λέτε και, ας πούμε, ένας ακόμα, από τους παρασυρμένους·
αναμφίβολα, είτε τ' όνειρό του ήταν επηρεασμένο από την ψυχική του
κατάσταση είτε η ίδια του η επιθυμία τον έκανε να φαντασιώνεται, πράγμα
που μέχρι τώρα έχει συμβεί σε μυριάδες ανθρώπους -ή, το πιο πιθανό,
θέλησε μ' αυτήν την τερατολογία να κάνει τους υπόλοιπους να θαυμάσουν
και να δώσει πάτημα και σ' άλλους αγύρτες.
Διαβάστε περισσότερα: Κέλσος: Αληθής Λόγος κατά χριστιανών | Πάρε-Δώσε http://www.pare-dose.net/3515#ixzz2oSzEousx
http://http---ellinon-anava.pblogs.gr/2013/12/hristoygenna-alhthhs-logos-kai-h-ioyda-kh-epiheirhmatologia.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υποβάλλοντας το σχόλιο σου επιβεβαιώνεις ότι έχεις διαβάσει και αποδεχθεί τους όρους χρήσης και σχολιασμού του μπλογκ. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
http://eleusisdiagoridon.blogspot.gr/2013/08/blog-post_49.html