τιμὴν ὄμνυμί τε καὶ πατρίδ' ἀπωλεσθεῖσαν, θόλον ἀστροσκεπὴν καὶ ὕδατ' ὠκύρροα.
«Σπουδαίον τω όντι κίνδυνον διέτρεξεν ο χριστιανισμός εν τε Ελλάδι και Ιταλία, και ει μη επήρχοντο οι Τούρκοι, ο θάνατο...ς του Πλήθωνος και η διασπορά των οπαδών του αναγκασθέντων εις ξένας
χώρας να ζητήσωσι τον άρτον, τον οποίον η κατάκτησις τοις αφήρεσε, κύριος οίδεν οποίαν φάσιν ήθελε λάβει η Πληθωνική αναμόρφωσις. Επανελθών εξ Ιταλίας ο Γεμιστός, συνέστησεν εις Σπάρτην, εν είδει Ελευσινίων μυστηρίων, σχολήν, ένθα προνομιούχοι μαθηταί εδιδάσκοντο υπό του αναμορφωτού την νέαν θρησκείαν. Πολλοί εξ αυτών επί τοσούτον είχον διαφθαρή, ώστε ελάτρευον αγάλματα ελληνικών θεών, παρρησία διακηρύσσοντες τας εθνικάς δοξασίας των. Η πίστις και αυτού του Βησσαρίωνος ύποπτος φαίνεται. Αλλά και η εν Ιταλία ολιγοχρόνιος διαμονή του, είχε ρίψει τα πρώτα του πολυθεϊσμού σπέρματα. Πέτρος ο Καλαυρός, εις των σοφωτέρων ανδρών του ΙΕ αιώνος, μαθητής δε του Πλήθωνος χρηματίσας, παρίσταται ως αληθής πλέον ειδωλολάτρης, εις τοσούτον προβάς θράσους, ώστε ου μόνον εν Ρώμη ιδρύσατο Νεοπλατωνικήν ακαδημίαν, αλλά και ενώπιον των παπών διεκήρυττεν ότι θα καταστρέψει τον χρισ τιανισμόν». (Κ. Ν. Σάθας, «Νεοελληνική Φιλολογία», σελ. σελ. 9 -10)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υποβάλλοντας το σχόλιο σου επιβεβαιώνεις ότι έχεις διαβάσει και αποδεχθεί τους όρους χρήσης και σχολιασμού του μπλογκ. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
http://eleusisdiagoridon.blogspot.gr/2013/08/blog-post_49.html