Τον κατάλογο αυτόν, τον έφτιαξα για προσωπική χρήση. Μετά ήθελα να τον ενσωματώσω σαν παράρτημα σε επόμενη δημοσίευση που έχει να κάνει με τις πλαστογραφίες, αλλά πιστεύω ότι είναι χρήσιμος σε όλους όσους θέλουν να το ψάξουν λίγο περισσότερο και για αυτό μπήκε αυτοτελής. Επίσης, τον δημοσιεύω γιατί μας δίνεται μια κατανόηση του πλήθους των μη κανονικών ή και απόκρυφων ή αιρετικών πηγών, που εμφανίστηκαν μαζί ή πριν από τα κανονικά κείμενα και είναι σημειωμένες με χρώμα κόκκινο, σε αντίθεση με τα κείμενα του Κανόνα που είναι μπλέ. Με πράσινο
είναι ιστορικοί ή μη χριστιανοί.
Από καιρό ήθελα έναν κατάλογο των πρωτοχριστιανικών πηγών και κυρίως τα ίδια τα κείμενα, ώστε να υπάρχει ένας οδηγός για κάθε σχετική μελέτη. Φυσικά, το ίδιο για τα απόκρυφα ή μη κανονικά. Στην αγορά κυκλοφορούν στα Ελληνικά κάποια κείμενα όπως θα δείτε στην βιβλιογραφία με απόκρυφα κυρίως. Ο πλέον πλήρης όμως, αν και όχι πιστό, είναι δύο σειρές βιβλίων, μία της Παλαιάς Διαθήκης σε 9 τόμους και μία της Καινής σε 7 τόμους εκδόσεων του Πύρινου Κόσμου, επιμέλειας και μετάφρασης του Δημήτρη Κουτσούκη. Στα περισσότερα η μετάφραση είναι από τα Αγγλικά, αρκετά ελεύθερη και δυστυχώς δεν υπάρχει το πρωτότυπο κείμενο, κάτι φυσικά δύσκολο γιατί υπάρχουν αρκετά αντίτυπα διαφοροποιημένα και άλλοτε στα Συριακά, άλλοτε στα Κοπτικά και άλλοτε στα Ελληνικά και τα τελικά κείμενα είναι συνήθως ένας συνδυασμός όλων αυτών. Το καλό με την συγκεκριμένη έκδοση είναι ότι κυκλοφόρησε κάποτε σαν συνοδεία εφημερίδας και μπορεί να βρεθεί φθηνά και εύκολα.
Ψάχνοντας στο Διαδίκτυο, θα διαπιστώσετε ότι υπάρχουν μικροί και αποσπασματικοί κατάλογοι που έχουν τα πλέον γνωστά ή συγκεκριμένης οπτικής, με μία εξαίρεση το «early christian writings» που φυσικά είναι αγγλόφωνο. Το εγχείρημα είναι δύσκολο αφού οι ημερομηνίες δεν είναι σίγουρες και τα όρια που δίνει ο κάθε ερευνητής διαφέρουν, οι δε απολογητές κατεβάζουν τα νούμερα με βάση το πως θα έπρεπε να είναι, εφόσον τα κείμενα αποδίδουν την αλήθεια, κάτι όπως έχουμε δει το οποίο είναι σχετικό. Πλέον σίγουρη είναι η χρονολόγηση με αιώνες, μισά και τέταρτα του αιώνα, αλλά ούτε με αυτά υπάρχει λίστα, αφού τα περιθώρια μπορεί να είναι στενά όπως στα πλαίσια ενός τετάρτου, αλλά και ευρεία, στα πλαίσια ενός ή δύο ή και τριών αιώνων.
Ο παρακάτω κατάλογος, λοιπόν, που έχετε πλέον στην διάθεσή σας, προέρχεται στην βάση της από την σελίδα τους, όπως εξήχθη από αυτό το στιγμιότυπο.
Προστέθηκαν πληροφορίες και σύνδεσμοι πληροφόρησης.
Προστέθηκαν πληροφορίες και σύνδεσμοι πληροφόρησης.
Έψαξα να βρω το κείμενο στα Ελληνικά, όπου ήταν δυνατόν, κυρίως στο πρωτότυπο κείμενο (στήλη: Ελληνικό όνομα), όπου αυτό βρέθηκε στα Ελληνικά στο Διαδίκτυο. Αν δεν υπάρχει κείμενο αναφέρεται αν υπάρχει έντυπη έκδοση του στα Ελληνικά. Κρατήθηκαν οι αρχικοί σύνδεσμοι της σελίδας (στήλη: Αγγλικό όνομα) που δίνουν κάποιες πληροφορίες, χρήσιμες ειδικά αν δεν υπάρχει άλλη πληροφόρηση. Ο πληροφορίες που ενσωμάτωσα είναι από την Wikipedia, την Οrthodoxwiki και άλλες σχετικές πηγές που θα βρείτε στο τέλος, από τις οποίες προσπάθησα να είναι εφόσον υπάρχουν, και πληροφορίες στα Ελληνικά.
Η θέση του δείκτη του ποντικιού πάνω από τους συνδέσμους θα σας δώσει επιπλέον πληροφορίες. Να σημειωθεί ότι στην λίστα αυτή υπάρχει οτιδήποτε έχει γραφεί για κάποιο κείμενο ή χριστιανό συγγραφέα, χωρίς να υπάρχει απαραίτητα στοιχείο για αυτό. Στον κατάλογο, επίσης, έχουν προστεθεί ιστορικοί ή άλλοι που φέρονται από τους απολογητές σαν να έγραψαν πληροφορίες για τον Ιησού. Προσέθεσα φυσικά και ημερομηνίες σταθμούς στην εξέλιξη της εβραϊκής μεσσιανολογίας και της χριστιανικής εξάπλωσης.
Τα κείμενα αυτά, δεν σημαίνει ότι τα έχουμε σήμερα στην αρχική τους μορφή, ή ότι δεν έχουν υποστεί αλλοιώσεις. Σε κάποια δεν έχουμε κείμενα αλλά σπαράγματα αναφορών από άλλους συγγραφείς. Φυσικά ούτε οι ημερομηνίες σημαίνει ότι είναι σωστές ή αποδεκτές από όλους, ούτε είμαστε σίγουροι ότι το κείμενο δεν είναι πλαστογραφημένο, κάτι σύνηθες στο θέμα αυτό.
Η χρονολογική σειρά άλλαξε χωρίς να επηρεάσω συνολικά την χρονολόγηση που βάζει κατ`εκτίμηση η σελίδα αυτή, αλλά σε σειρά, όχι με βάση την χαμηλότερη πιθανή χρονολογία στο εύρος της κάθε μίας, αλλά στον μέσο όρο, γιατί έτσι έχει περισσότερη λογική. Κάποιες χρονολογίες τις διόρθωσα με βάση άλλες πηγές όπως την Wikipedia ή το Orthodoxwiki.
Έγινε επίσης προσπάθεια να χωριστούν ανά μισούς αιώνες με άλλο χρωματικό υπόβαθρο.
Θα διαπιστώσετε ότι ο κατάλογος δεν είναι πλήρης και κάποια γνωστά και άγνωστα ακόμα κείμενα απουσιάζουν, αλλά είναι μια αρχή με ενδιαφέρον που δεν θα βρείτε εύκολα. Ελάχιστα είναι τα κείμενα που προσέθεσα και που δεν βρήκα στην λίστα της σελίδας που αναφέρθηκα, μερικά δε, προήλθαν από την Orthodoxwiki ή άλλες πηγές.
Λίστα κειμένων πρωτοχριστιανικής γραμματείας, πρωτότυπα κείμενα και πληροφορίες…
Περίοδος | Μ.Ο. | Αγγλικό όνομα | Ελληνικό όνομα | Πληροφορίες | Περισ- σότερα |
---|---|---|---|---|---|
-50 – 50 | 1 | Dead Sea scrolls, 7Q5 | Πάπυρος 7Q5 | στα χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας, ίσως να περιλαμβάνει απόσπασμα από τον Μάρκο | |
30 – 60 | 45 | Passion Narrative | Θεωρούμενο αφήγημα του Πάθους | Θεωρούμενο κείμενο που περιλαμβάνει το Μαρ 14:32-15:47 | |
50 – 60 | 55 | Simon Magus | Σίμων ο Μάγος | Γνωστός και από τις Πράξεις | ** |
50 – 60 | 55 | 1 Thessalonians | Επιστολή Παύλου 1η προς Θεσσαλονικείς | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
50 – 60 | 55 | 1 Corinthians | Επιστολή Παύλου 1η προς Κορινθίους | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
50 – 60 | 55 | 2 Corinthians | Επιστολή Παύλου 2η προς Κορινθίους | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
50 – 60 | 55 | Galatians | Επιστολή Παύλου προς Γαλάτες | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
50 – 60 | 55 | Romans | Επιστολή Παύλου προς Ρωμαίους | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
50 – 60 | 55 | Philemon | Επιστολή Παύλου προς Φιλήμονα | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
50 – 60 | 55 | Philippians | Επιστολή Παύλου προς Φιλιππησίους | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
40 – 80 | 60 | Lost Sayings Gospel Q | Πηγή Q | Θεωρούμενη κοινή πηγή Ματθαίου και Λουκά | ** |
50 – 80 | 65 | Colossians | Επιστολή Παύλου προς Κολοσσαείς | Κανονικό κείμενο του Κανόνα Θεωρείται πλέον ψευδεπίγραφη | ** |
70 – 70 | 70 | Πτώση της Ιερουσαλήμ και καταστροφή του ναού | |||
50 – 90 | 70 | Signs Gospel | Ευαγγέλιο των Σημείων | Θεωρούμενη πηγή του Ευαγγελίου του Κατά Ιωάννην | |
65 – 80 | 73 | Gospel of Mark | Ευαγγέλιον Κατά Μάρκον | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | |
50 – 95 | 73 | Book of Hebrews | καθ’ Ἑβραίους εὐαγγέλιον | Εβιονίτες | ** |
70 – 99 | 85 | Cerinthus | Κήρινθος | Ιουδαίος Γνωστικος | ** |
70 – 100 | 85 | Epistle of James | Επιστολή Ιακώβου | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | |
50 – 120 | 85 | Didache | Διδαχή των Δώδεκα Αποστόλων | Κείμενο πολύ διαδεδομένο στις αρχαίες Εκκλησίες | ** |
80 – 100 | 90 | 2 Thessalonians | Επιστολή Παύλου 2η προς Θεσσαλονικείς | Θεωρείται πλέον ψευδεπίγραφη | ** |
80 – 100 | 90 | Ephesians | Επιστολή Παύλου προς Εφεσίους | Θεωρείται πλέον ψευδεπίγραφη | ** |
80 – 100 | 90 | Gospel of Matthew | Ευαγγέλιον το Κατά Ματθαίον | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
90 – 95 | 93 | Revelation | Αποκάλυψη του Ιωάννη | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
93 – 93 | 93 | Flavius Josephus | Φλάβιος Ιώσηπος | Ιστορικά κείμενα και η γνωστή διαμάχη περί Ιώσηπου | ** |
80 – 110 | 95 | 1 Peter | 1η επιστολή Πέτρου | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
70 – 120 | 95 | Egerton Gospel | Ευαγγέλιο Egerton (Πάπυρος Egerton) | 150 ή τέλος 2ου αι. πέντε περικοπές αγνώστου Ευαγγελίου. Τούτο σαφώς απόκρυφο, αλλά παρουσιάζει μεγάλη συγγένεια προς τα συνοπτικά και τον Ιωάννη | ** |
50 – 140 | 95 | Gospel of Thomas | Ευαγγέλιο κατά Θωμάν | Γνωστικό. Συλλογή 114 αποφθεγμάτων του Ιησού κάποιες παρόμοιες με τα άλλα συνοπτικά και έχαιρε παρόμοιας με αυτά αντιμετώπισης. | ** |
50 – 140 | 95 | Oxyrhynchus 1224 Gospel | Ευαγγέλιο Oxyrhynchus 1224 | 50 ή 150 ή τέλος 3ου-4ος αι. πιθ. Ευαγγέλιο του Πέτρου | ** |
92 – 101 | 97 | Pope Clement I | Κλήμης Ρώμης | Επίσκοπος Ρώμης και δραστήριος στην πρωτοχριστιανική Εκκλησία | |
80 – 120 | 100 | Epistle of Barnabas | Επιστολή Βαρνάβα | Μαρκιονήτες | ** |
50 – 150 | 100 | Apocalypse of Adam | Αποκάλυψη του Αδάμ | Ελάχιστες πληροφορίες | ** |
50 – 150 | 100 | Eugnostos the Blessed | Εύγνωστος ο ευλογημένος | Γνωστικό. Σε μορφή επιστολής. Nag Hammadi. Στα κοπτικά. | ** |
90 – 120 | 105 | 1 John | 1η επιστολή Ιωάννη | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | |
90 – 120 | 105 | 2 John | 2η επιστολή Ιωάννη | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | |
90 – 120 | 105 | 3 John | 3η επιστολή Ιωάννη | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | |
90 – 120 | 105 | Epistle of Jude | Επιστολή του Ιούδα | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | |
90 – 120 | 105 | Gospel of John | Ευαγγέλιον Κατά Ιωάννην | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
80 – 130 | 105 | Gospel of Luke | Ευαγγέλιον το Κατά Λουκάν | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | |
80 – 130 | 105 | Acts of the Apostles | Πράξεις των Αποστόλων | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | |
105 – 115 | 110 | Ignatius of Antioch | Ιγνάτιος της Αντιόχειας | Από τους πρώτους μάρτυρες που φέρονται να έχουν γράψει κείμενα. | ** |
80 – 140 | 110 | 1 Clement | Επιστολή Κλήμεντος η 1η | Ασαφής η ιστορία του Κλήμη, αλλά η επιστολή φαίνεται αυθεντική και ίσως είναι το αρχαιότερο χριστιανικό κείμενο πέρα από τον Κανόνα | ** |
111 – 112 | 112 | Pliny the Younger | Πλίνιος ο Νεότερος | Δικηγόρος, συγγραφέας και δικαστής. Είναι ο πρώτος με χριστιανός που στις επιστολές του αναφέρει τον όρο “χριστιανοί” | ** |
115 – 115 | 115 | Suetonius | Σουητώνιος | Βιογράφος και Ιστορικός | ** |
115 – 115 | 115 | Tacitus | Τάκιτος | Συγκλητικος και ιστορικός | ** |
100 – 130 | 115 | Apocalypse of Peter | Αποκάλυψις του Πέτρου | Φανέρωση γεγονότων, που αφορούν την Β’ Παρουσία, την τιμωρία των αμαρτωλών, την ανάσταση των νεκρών. | ** |
80 – 150 | 115 | Gospel of the Hebrews | Ευαγγέλιο των Εβραίων | ιουδαιοχριστιανικό αυτό κείμενο γράφτηκε κατά το πρώτο ήμισυ του Β αι. στην αραμαική. Δεν συμφωνεί με την συνοπτική παράδοση καιεκφράζει συγκρητιστικές και γνωστικές τάσεις | ** |
80 – 150 | 115 | Gospel of the Egyptians | Ευαγγέλιον κατ’ Αιγυπτίους | Ήταν ευαγγέλιο των εξ εθνικών χριστιανών της Αιγύπτου με εγκρατιτικές και γνωστικές τάσεις | ** |
70 – 160 | 115 | Secret Mark | Απόκρυφο Μάρκου | Σύμφωνα με τον Κλήμη Αλεξ. ήταν ένα χωρίο που συμπλήρωνε την ιστορία του νέου με το συνδόνι στο 10:34 του Κατά Μάρκον. Πιθανή ομοφυλοφυλική αναφορά | ** |
120 – 130 | 125 | Quadratus of Athens | Κοδράτος των Αθηνών | Άγιος Κοδράτος | ** |
120 – 130 | 125 | Apology of Aristides | Απολογία του Αριστείδη | Η πρώτη απολογία που έχει βρεθεί. Να σημειωθεί ότι έχει πολλά κοινά σημεία με το “Κήρυγμα του Πέτρου” | ** |
110 – 140 | 125 | Polycarp to the Philippians | Ο Πολύκαρπος Σμύρνης στους Φιλιππησίους | Άγιος και μάρτυς του χριστιανισμού που φέρεται να έγραψε την επιστολή αυτή. | ** |
110 – 140 | 125 | Papias | Παπίας Ιεραπόλεως | Ότι έγραψε είναι γνωστό από άλλους | ** |
100 – 150 | 125 | 1 Timothy | Επιστολή Παύλου 1η προς Τιμόθεον | Κανονικό κείμενο του Κανόνα Θεωρείται πλέον ψευδεπίγραφη | ** |
100 – 150 | 125 | 2 Timothy | Επιστολή Παύλου 2η προς Τιμόθεον | Κανονικό κείμενο του Κανόνα Θεωρείται πλέον ψευδεπίγραφη | ** |
100 – 150 | 125 | Titus | Επιστολή Παύλου προς Τίτον | Κανονικό κείμενο του Κανόνα Θεωρείται πλέον ψευδεπίγραφη | ** |
100 – 150 | 125 | Preaching of Peter | Κήρυγμα του Πέτρου | Ψευδοκλημεντίνιο κείμενο | ** |
117 – 138 | 128 | Carpocrates of Alexandria | Καρποκράτης | Γνωστικός στην Αλεξάνδρεια | ** |
130 – 130 | 130 | The Hymn of Jesus and The Mystery of the Cross | Ύμνος του Ιησού και το Μυστήριο του Σταυρού | Αποσπάστηκε από τις Πράξεις του Ιωάννη. | |
120 – 140 | 130 | Basilides | Βασιλείδης | Γνωστιός/ Έγραψε Εξηγητικά ή Ευαγγέλιο | ** |
120 – 140 | 130 | Naassene Fragment | Εδάφιο των Ναασηνών | οφίτες | ** |
100 – 160 | 130 | 2 Peter | 2η επιστολή Πέτρου | Κανονικό κείμενο του Κανόνα | ** |
100 – 160 | 130 | Gospel of the Ebionites | Ευαγγέλιο των Εβιονιτών | Εβιονίτες, Έργο των αρχών του Β αιώνος, συγγενές προς το ευαγγέλιο του Ματθαίου | ** |
100 – 160 | 130 | Gospel of the Nazoreans | Ευαγγέλιο των Ναζωραίων | Ιουδαιοχριστιανικής προελεύσεως και συγγενεύει με το κανονικό ευαγγέλιο του Ματθαίου. Γράφτηκε μεταξύ 70 και 150 στην αραμαική ή συριακή γλώσσα | ** |
100 – 160 | 130 | Shepherd of Hermas | Ποιμήν του Ερμά | Ιουδαιοχριστιανικής προελεύσεως προφητικό και αποκαλυπτικό | ** |
130 – 140 | 135 | Marcion | Μαρκίων | Γνωστικός, δημιούργησε τον πρώτο Κανόνα με κείμενα του χριστιανισμού και δικό του Ευαγγέλιο, έγγραψε τις “Αντιθέσεις” | ** |
110 – 160 | 135 | Traditions of Matthias | Ευαγγέλιο κατά Ματθίαν | μνημονεύει ως αιρετικό ο Ωριγένης | ** |
110 – 160 | 135 | Oxyrhynchus 840 Gospel | Oxyrhynchus 840 Ευαγγέλιο | 200 κ.ε. ή 4ος, απόσπασμα άλλου αγνώστου Ευαγγελίου, το οποίο έχει πολλούς σημιτισμούς | ** |
70 – 200 | 135 | Testaments of the Twelve Patriarchs | Η διαθήκη των δώδεκα Πατριαρχών | Παλαιοδιαθηκικό. Παραδίδει τα τελευταία λόγια των υιών του Ιακώβ. Ιουδαϊκές αντιλήψεις περί του μέλλοντος του Ισραήλ και του Μεσσία. Τέλος του 2ου αι. | ** |
70 – 200 | 135 | Fayyum Fragment | Papyrus Vindobonensis Greek 2325 | Άγνωστο απόσπασμα ευαγγελίου που έχει κείμενο παράλληλο με τον Μάρκο 14:26-31. Πιθανολογείται ότι είναι απόσπασμα από το Ευαγγέλιο του Πέτρου | |
136 – 136 | 136 | Κατάπνιξη της επανάστασης του Bar Kochba, άδειασμα της Παλαιστίνης | |||
73 – 200 | 137 | Mara Bar Serapion | Επιστολή Μαρά Βαρ Σεραπίων | Μια επιστολή που υποτίθεται ότι αναφέρεται στον Ιησού | ** |
100 – 175 | 138 | Secret Book of James | Απόκρυφο του Ιακώβου | Γνωστικό. Μορφή επιστολής, σε άγνωστο παραλήπτη. Εσωτερική (προσωπική) αποκάλυψη του Ιακώβου. Γράφτηκε μάλλον στο πρώτο ήμισυ του Β’ αιώνα. | ** |
130 – 150 | 140 | Aristo of Pella | Αρίστων Πέλλας | Γνωστός μόνο από τον Ευσέβιο | ** |
120 – 160 | 140 | Valentinus | Βαλεντίνος | Βαλεντιανοί | ** |
140 – 150 | 145 | Epistula Apostolorum | Επιστολή των Αποστόλων | Σε κοπτικό χειρόγραφο. Ακολούθησε ανεύρεση λατινικών αποσπασμάτων και ακέραιης αιθιοπικής μεταφράσεως (1913). Γνωστικό. Συνομιλίες, αποκαλύψεις και διδασκαλίες του Κυρίου, τις οποίες δίδει μετά την ανάσταση στους ένδεκα μαθητές του. | ** |
130 – 160 | 145 | Ophite Diagrams | Διάγραμμα Οφιτών | Οφιανοί ή οφίτες, Γνωστικοί που λάτρευαν το φίδι-Χριστό. Συγγενική ομάδα των Ναασηνών με έντονη σεξουαλική αναφορά. | ** |
130 – 160 | 145 | 2 Clement | Επιστολή Κλήμεντος η 2η | Νόθα επιστολή στο Κλήμη | ** |
130 – 160 | 145 | Epiphanes On Righteousness | Επιφανής περί δικαιοσύνης | Πληροφορίες από τον Κλήμη Αλεξανδρείας στους Στρωματείς. Γιός του Καρποκράτη | ** |
130 – 160 | 145 | Gospel of Peter | Ευαγγέλιο Κατά Πέτρον | Δοκήτες. Από το 1886 έχομε μέρος του Ευαγγελίου του Πέτρου, το οποίο μνημονεύουν ο Σεραπίων Αντιοχείας και ο Ωριγένης | ** |
140 – 160 | 150 | Isidore | Ισίδωρος | Γνωστικός. Γιός του Βασιλείδη | ** |
140 – 160 | 150 | Ptolemy | Πτολεμαίος, Γράμμα στην Φλώρα | Γνωστικός. Αναφορά στον Ειρηναίο | ** |
120 – 180 | 150 | 2nd Apocalypse of James | 2η Αποκάλυψη του Ιακώβου | Ιουδαιοχριστιανικός γνωστικισμός | ** |
120 – 180 | 150 | Apocryphon of John | Αποκρύφο του Ιωάννου | Προουαλεντινιανός γνωστικισμός. Ο Ιωάννης πριν από την ανάληψη του Κυρίου δέχεται αποκαλύψεις. | ** |
120 – 180 | 150 | Dialogue of the Savior | Διάλογος του Σωτήρος | Γνωστικό. Κοσμολογικά, ανθρωπολογικά, σωτηριολογικά και εσχατολογικά θέματα | ** |
120 – 180 | 150 | Gospel of Perfection | Ευαγγέλιο της τελειώσεως | Οφίτες, το γνωρίζομε από τον Επιφάνιο (Πανάριον) 26,2,6-3). | ** |
120 – 180 | 150 | Gospel of the Savior | Ευαγγέλιο του Σωτήρος | Papyrus Berolinensis 22220. Μοιάζει με το ευαγγέλιο του Πέτρου | ** |
120 – 180 | 150 | Trimorphic Protennoia | Τριμορφική Πρωτέννοια | Γνωστικό | ** |
100 – 200 | 150 | Gospel of Eve | Ευαγγέλιο της Εύας | Γνωστικό. Γνωστό μόνο από τα κείμενα του Επιφάνιου | ** |
100 – 200 | 150 | Odes of Solomon | Ωδές του Σολομώντος | 3ος αι. και πριν. Πιθανή σχέση με γνωστικούς | ** |
90 – 210 | 150 | Ascension of Isaiah | Ανάληψις του Ησαΐα | Σώθηκε στην αιθιοπική. Υπάρχουν και τμήματά στην ελληνική, την κοπτική, την σλαβική και την λατινική. Χριστιανικό χέρι έχει συντάξει το δεύτερο μέρος, όπου η όραση του προφήτη, συλλαμβάνει την αποκάλυψη για την έλευση του Ιησού. | ** |
80 – 220 | 150 | Sophia of Jesus Christ | Σοφία του Ιησού Χριστού | Γνωστικό. Από τον ελληνικό πάπυρο Berolin. 8502, από τον κοπτικό κώδικα του Nag- Hammadi (1946), και τον πάπυρο 1081 της Οξυρύγχου. Γεγονότα μεταξύ αναστάσεως και αναλήψεως του Ιησού. | ** |
150 – 160 | 155 | Justin Martyr | Ιουστίνος Μάρτυρας | Φιλόσοφος και χριστιανός μάρτυρας | ** |
150 – 160 | 155 | Martyrdom of Polycarp | Μαρτύριο του Πολυκάρπου | Λόγω αστοχίας στις νομικές διαδικασίες και στα υπερφυσικά που αναφέρει, υπάρχουν αμφιβολίες τόσο για την αυθεντικότητα όσο και την περίοδο που φθάνει μέχρι τον 3ο αι. | ** |
140 – 170 | 155 | Infancy Gospel of James | Πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου | Γράφτηκε σταδιακά από εξ εθνικών περί τα μέσα ίσως του Β αι. | ** |
140 – 170 | 155 | Fronto | Φρόντο | Αναφορά του Minucius Felix σε έναν διάλογό του | |
140 – 178 | 159 | Hermias | Ερμείας | “Διασυρμός των έξω Φιλοσόφων” ένα κείμενο με σκοπό την γελοιοποίηση των φιλοσόφων. Σύμφωνα με την wikipedia του 3ου αι. | ** |
140 – 180 | 160 | Gospel of Truth | Ευαγγέλιο της αλήθειας | Βαλεντιανοί | ** |
120 – 200 | 160 | Genna Marias | Γέννηση της Μαρίας | Γνωστικό | ** |
101 – 220 | 161 | Book of Elchasai | Το βιβλίο του Ελκεσάι | Ελκεσαῒτες. Ιουδαϊκός με ανεπιτυχείς προσμίξεις γνωστικών και επιφανειακών χριστιανικών στοιχείων. Αναφορά τον Ιππόλυτο, Ωριγένη και Επιφάνιο | ** |
160 – 170 | 165 | Tatian’s Address to the Greeks | Τατιανός Λόγος προς Έλληνες | Εγκρατίτης, Μαθητής του Ιουστίνου | ** |
150 – 180 | 165 | Excerpts of Theodotus | Επιτομαί εκ των Θεοδότου | Γνωστικός-Μοναρχιανός, Γνωστός από Επιλογές του Κλήμη Αλεξανδρείας | ** |
150 – 180 | 165 | Heracleon | Ηρακλέων | Γνωστικός μαθητής του Βαλεντίνου | ** |
100 – 230 | 165 | Thunder, Perfect Mind | Τέλειος Νους | Γνωστικό ποίημα, αυτοαποκάλυψη μιας ισχυρής θεάς | ** |
80 – 250 | 165 | Christian Sibyllines | Χριστιανές Σίβυλλες | Διαβάστε την ελληνική wikipedia για τα περίβημα βιβλία των συβιλλικών χρησμών | ** |
167 – 167 | 167 | Marcus Aurelius | Μάρκος Αυρήλιος | Στωικός και αυτοκράτορας που σε κάποιο κείμενο έγραψε για την αξιοπρέπεια των χριστιανών | |
165 – 169 | 167 | Miltiades | Μιλτιάδης | Εκκλησιαστικός συγγραφέας, απολογητής και αντιμοντανιστής | |
165 – 175 | 170 | Hegesippus | Ηγήσιππος | Σύμφωνα με τον Ευσέβιο έγραψε Εκκλησιαστική Ιστορία | ** |
165 – 175 | 170 | Lucian of Samosata | Λουκιανός ο Σαμοσατεύς | Ένα από τα κείμενα του Λουκιανού, το “Περὶ τῆς Περεγρίνου τελευτῆς” αναφέρεται στους χριστιανούς | ** |
165 – 175 | 170 | Melito of Sardis | Μελίτων Σάρδεων | Επίσκοπος Σάρδεων, ασχολήθηκε με την ημερομηνία του Πάσχα | ** |
160 – 180 | 170 | Julius Cassianus | Ιούλιος Κασιανός | Εγκρατίτης, Δοκητιστής | ** |
160 – 180 | 170 | Apelles | Απελλής | Γνωστικός. Μαθητής του Μαρκίωνα, έγραψε τις “Συλλογές” | ** |
160 – 180 | 170 | Claudius Apollinaris | Κλαύδιος Απολινάριος Ιεραπόλεως | Επίσκοπος Ιεραπόλεως και απολογητής | ** |
140 – 200 | 170 | Acts of Pilate & Gospel of Nicodemus | Πράξεις του Πιλάτου & Αναφορά Πιλάτου στον Κλαύδιο και Ευαγγέλιο του Νικόδημου | Αναφέρεται και σαν Ευαγγέλιο του Νικόδημου. Μέσα στον 2ο αι. | ** |
161 – 180 | 171 | Acts of Carpus | Πράξεις του Κάρπου, του Πάπυλου και της Αγαθονίκης | Μαρτυρολόγιο 2ος-3ος αι. | ** |
167 – 175 | 171 | Dionysius of Corinth | Ο Διονύσιος Κορίνθου | Επίσκοπος Κορίνθου, γνωστός από τον Ευσέβιο | ** |
170 – 175 | 173 | Diatessaron | Διατεσσάρων | Έργο του Τατιανού | ** |
150 – 200 | 175 | Interpretation of Knowledge | Ερμηνεία της γνώσεως | Γνωστικό. Κώδικας XI Ναγκ Χαμαντί στα κοπτικά | ** |
150 – 200 | 175 | Gospel of Mary | Ευαγγέλιο της Μαρίας ή της Μαριάμ | Γνωστικό. Σώζεται μόνο τμηματικά σε κοπτική μετάφραση και στο ελληνικό πρωτότυπο μόνο σε ένα φύλλο | ** |
150 – 200 | 175 | Testimony of Truth | Μαρτυρία αληθείας | Γνωστικό | ** |
150 – 200 | 175 | Acts of Andrew | Πράξεις Ανδρέου | Κατά τον Ευσέβιο (Εκκλης. Ιστ. Γ 25,6) αιρετικό. Η δράση του αποστόλου Ανδρέα από τον Πόντο μέχρι το Βυζάντιο και την Πάτρα (Αχαΐα), όπου υφίσταται το μαρτυρικό θάνατο | ** |
150 – 200 | 175 | Acts of John | Πράξεις Ιωάννη | Γνωστικό | ** |
150 – 200 | 175 | Acts of Paul | Πράξεις Παύλου | “Συλλογή κειμένων: Ταξίδια και δράση του Παύλου στη Δαμασκό, τα Ιεροσόλυμα και την Αντιόχεια. Πράξεις Παύλου και Θέκλης. Ταξίδια και δράση εις Μύρα, Σιδώνα, Τύρο, Έφεσο, Φιλίππους, Κόρινθο, Ιταλία. Μαρτύριον του Παύλου.” | ** |
150 – 200 | 175 | Acts of Peter | Πράξεις Πέτρου | Δοκητικές, εγκρατιτικές και ευσεβολαϊκές τάσεις. Συλλογή κειμένων: Πράξεις Πέτρου μετά Σίμωνος. Μαρτύριον του αγίου Πέτρου. Διηγήσεις περί των θυγατέρων του Πέτρου. Διηγήσεις περί της θυγατρός του κηπουρού. | ** |
175 – 177 | 176 | Celsus | Κέλσος – Αληθής Λόγος | Από το κείμενο της απάντησης του Ωριγένη | ** |
178 – 178 | 178 | Letter from Vienna and Lyons | Επιστολή από τη Βιέννη και τη Λυών | Διώξεις των χριστιανών στην Λυών επί Μάρκου Αυρηλίου όπως γράφει ο Ευσέβιος | ** |
180 – 180 | 180 | Passion of the Scillitan Martyrs | Πάθος των Μαρτύρων από την Scilla | Μαρτυρολόγιο 12 χριστιανών στην Νουμιδία, από τα πρώτα λατινικά κείμενα | ** |
175 – 185 | 180 | Irenaeus of Lyons | Ειρηναίος της Λυών (Λουγδούνου) | Επίσκοπος Λούγδουνου, έγραψε κυρίως κατά των αιρέσεων | ** |
175 – 185 | 180 | Theophilus of Caesarea | Θεόφιλος της Καισάρειας | ** | |
175 – 185 | 180 | Rhodon | Ρόδων | Υποτίθεται ο συγγραφέας της κατά της καταφρύγιας αίρεσης | ** |
170 – 190 | 180 | Gospel of Judas | Ευαγγέλιο του Ιούδα | “Οφίτες, καϊνίτες, Σηθιανοί. Codex Tchacos (220-340 κ.ε.–C14)” | ** |
180 – 185 | 183 | Theophilus of Antioch | Θεόφιλος της Αντιόχειας | Απολογητής και επίσκοπος. Είναι ο πρώτος συγγραφέας που χρησιμοποιεί τον όρο τριάδα | ** |
180 – 185 | 183 | Acts of Apollonius | Πράξεις του Απολλωνίου | Αναφορά του Ευσέβιου δες και “Απολλώνιος” | ** |
175 – 190 | 183 | Galen | Γαληνός | Ιατρός και άσχετος με το θέμα | ** |
170 – 200 | 185 | Treatise on the Resurrection | Λόγος περί αναστάσεως | Γνωστικό Codex Ι Nag Hammadi. | ** |
170 – 200 | 185 | Dura-Europos Gospel Harmony | Dura-Europos Ευαγγέλιο αρμονία | Απόσπασμα που περιέχει αποσπάσματα από 4 ευαγγέλια, ίσως έχει σχέση με το διατεσσάρων. Πάπυρος Uncial 0212 | |
170 – 200 | 185 | Muratorian Canon | Muratorian Canon | Το παλαιότερο απόσπασμα που έχει λίστα των βιβλίων της Καινής Διαθήκης | ** |
175 – 200 | 188 | Epistle of Mathetes to Diognetus | Προς Διόγνητον επιστολή | Απολογητική επιστολή που έχει κοινά με το κήρυγμα του Πέτρου | ** |
150 – 225 | 188 | Book of Thomas the Contender | Βιβλίο Θωμά του αθλητού | Γνωστικό | ** |
150 – 225 | 188 | Acts of Peter and the Twelve | Πράξεις του Πέτρου και των Δώδεκα Αποστόλων | το πρώτο έργο του κοπτικού κώδικα VI, που βρέθηκε στο Nag- Hammadi. Δεν φαίνεται να έχει σχέση με τα ήδη γνωστά απόκρυφα που προσγράφονται στο απόστολο Πέτρο | ** |
185 – 195 | 190 | Maximus of Jerusalem | Μάξιμος της Ιερουσαλήμ | Αναφέρεται από τον Ευσέβιο | |
185 – 195 | 190 | Polycrates of Ephesus | Πολυκράτης Εφέσου | Επίσκοπος Εφέσου | ** |
182 – 202 | 192 | Clement of Alexandria | Κλήμης Αλεξανδρείας | Εκκλησιαστικός πατέρας | ** |
193 – 193 | 193 | Anonymous Anti-Montanist | Ανώνυμος αντι-μοντανιστής | Αναφέρεται από τον Ευσέβιο | ** |
189 – 199 | 194 | Victor I | Πάπας Βίκτωρ Α΄ | Είναι αυτός που καθόρισε το θέμα του Πάσχα | ** |
170 – 220 | 195 | Letter of Peter to Philip | Επιστολή του Πέτρου στον Φίλιππον | Γνωστικό. Από τον κώδικα VIII του Nag- Hammadi | ** |
190 – 210 | 200 | Pantaenus | Πάνταινος | Κατηχητής στην Αλεξάνδρεια. Δάσκαλος Κλήμη και Ωριγένη | ** |
180 – 220 | 200 | Gospel of Philip | Ευαγγέλιο του Φιλίππου | Βαλεντινιανοί. Ο Επιφάνιος διασώζει μικρό απόσπασμα, το οποίο ήταν και το μόνο ίχνος του απόκρυφου τούτου έργου, μέχρι το 1945, οπότε ανευρέθηκαν τα κοπτικά χειρόγραφα στο Nag- Hammadi | ** |
180 – 220 | 200 | Kerygmata Petrou | Κηρύγματα Πέτρου | Κηρυγματικό υλικό και μια επιστολή του Πέτρου προς τον Ιάκωβο Ιεροσολύμων. Ψευδοκλημεντίες ομιλίες ή αναγνωσμοί | ** |
180 – 220 | 200 | Bardesanes | Βαρδεσάνης | Ασσύριος γνωστικός φιλόσοφος, επιστήμονας, λόγιος αστρολόγος και ποιητής | ** |
170 – 230 | 200 | Thought of Norea | Σκέψις Νωρέας | Γνωστικό Codex ΙX Nag Hammadi. | ** |
150 – 250 | 200 | Paraphrase of Shem | Παράφραση του Σημ | Γνωστικό | ** |
150 – 250 | 200 | Fifth and Sixth Books of Esra | Πέμπτο και έκτο βιβλίο του Έσδρα | Παλαιοδιαθηκικό. Ιουδαιό – χριστιανικό αποκαλυπτικό έργο που κυριαρχείται από το όραμα της μεσσιανικής βασιλείας | ** |
192 – 212 | 202 | Serapion of Antioch | Σεραπίων Αντιοχείας | όγδοος επίσκοπος Αντιοχείας και εκκλησιαστικός συγγραφέας | ** |
188 – 217 | 203 | Talmud | Ταλμούδ | Υποτίθεται ότι το Ταλμούδ που ξεκίνησε να γράφεται τότε, έχει πληροφορίες για τον Ιησού | ** |
203 – 203 | 203 | Acts of Perpetua and Felicitas | Πράξεις Περπέτουας και Φιλικιτάτης | Μαρτυρολόγιο | ** |
193 – 216 | 205 | Inscription of Abercius | Επιγραφή του Αβέρκιου | Επιτάφια επιγραφή, ίσως η πρώτη | ** |
200 – 210 | 205 | Apollonius | Απολλώνιος | Αναφορά του Ευσέβιου δες και “Πράξεις του Απολλωνίου” | ** |
200 – 210 | 205 | Serapion of Antioch | Σεραπίου της Αντιόχειας | Σύμφωνα με τον Ευσέβιο έγραψε επιστολές και Πραγματεία του Ευαγγελίου κατά Πέτρον | ** |
180 – 230 | 205 | Sentences of Sextus | Γνώμαι Σέξτου | Γνωστικό Codex XII Nag Hammadi. | ** |
197 – 220 | 209 | Tertullian | Τερτυλλιανός | Μοντανιστής. Θεωρείται ο πρώτος συγγραφέας που έγραψε στα λατινικά | ** |
200 – 220 | 210 | Philostratus | Φιλόστρατος | Συγγραφέας της βιογραφίας του Απολλώνιου του Τυανέως | ** |
200 – 220 | 210 | Caius | Γάιος | Αίρεση των αλόγων. Γνωστός από την Εκκλησιαστική Ιστορία του Ευσέβιου, (2.25, 3,28, 3.31, 5.28 ), έγραψε κατά του μοντανιστή Πρόκλου | ** |
190 – 230 | 210 | Second Discourse of Great Seth | Δεύτερος λόγος του μεγάλου Σηθ | Γνωστικό Codex VII Nag Hammadi. | ** |
200 – 225 | 213 | Acts of Thomas | Πράξεις του Θωμά | Ταξίδι του Θωμά στην Ινδία | ** |
200 – 230 | 215 | Hippolytus of Rome | Ιππόλυτος Ρώμης | Πολυγραφότατος άγιος της Εκκλησίας | ** |
200 – 230 | 215 | Exegesis on the Soul | Εξήγηση της Ψυχής | Γνωστικό Codex II Nag Hammadi. | ** |
200 – 230 | 215 | Zostrianos | Ζωστριανός | Γνωστικό κείμενο, Λόγοι αληθείας Ζωστριανού | ** |
200 – 230 | 215 | Three Steles of Seth | Τρεις Στὴλες του Σηθ | Γνωστικό | ** |
180 – 250 | 215 | 1st Apocalypse of James | 1η Αποκάλυψις του Ιακώβου | Ιουδαιοχριστιανικός γνωστικισμός. Codex V Nag Hammadi library | ** |
215 – 217 | 216 | Octavius of Minucius Felix | Οκτάβιος του Μινούκιος Φήλιξ | Απολογητικό | ** |
217 – 222 | 220 | Callistus | Κάλλιστος | Πάπας Ρώμης και μάρτυρας | ** |
200 – 250 | 225 | Books of Jeu | Βιβλία του ΙΕΟΥ | Γνωστικό. Bruce Codex. | ** |
200 – 250 | 225 | Didascalia | Διδασκαλία | Ιουδαιοχριστιανικής προελεύσεως με στοιχεία από την Διδαχή, το ευαγγέλιο του Πέτρου, τον Ειρηναίο και τις πράξεις του Παύλου | ** |
150 – 300 | 225 | Authoritative Teaching | Αυθεντικός λόγος | Γνωστικό Codex VI Nag Hammadi. | |
150 – 300 | 225 | Coptic Apocalypse of Paul | Κοπτική Αποκάλυψις του Παύλου | Γνωστικό Codex V Nag Hammadi. | ** |
150 – 300 | 225 | Discourse on the Eighth and Ninth | Ερμητικό περί Ογδοάδος και Εννεάδος | Γνωστικό Codex VI Nag Hammadi. | ** |
150 – 300 | 225 | Prayer of the Apostle Paul | Προσευχή Παύλου του αποστόλου | Γνωστικό Codex I Nag Hammadi. | ** |
150 – 300 | 225 | Melchizedek | Μελχισεδέκ (αποκάλυψη) | Γνωστικό Codex IΧ Nag Hammadi. Μείξη ιουδαϊκών, χριστιανικών και γνωστικών στοιχείων | ** |
210 – 245 | 228 | Lucian of Antioch | Λουκιανός Αντιόχειας | Θεολόγος και δάσκαλος | ** |
175 – 280 | 228 | Athenagoras of Athens | Αθηναγόρας ο Αθηναίος | Χριστιανός απολογητής | ** |
240 – 240 | 240 | Σαβέλλιος | Αιρετικός από την Πεντάπολη της Λυβίης | ||
242 – 243 | 243 | Σέξτος Ιούλιος Αφρικανός | Χρονογράφος από την Παλαιστίνη | ||
230 – 265 | 248 | Dionysius of Alexandria | Ο Διονύσιος της Αλεξάνδρειας | Πατριάρχης Αλεξανδρείας | ** |
230 – 268 | 249 | Firmilian of Caesarea | Φιρμιλιανός Καισαρείας | Επίσκοπος Καισαρείας | ** |
250 – 250 | 250 | Διάταγμα Δέκιου για την θυσία στους θεούς | |||
249 – 251 | 250 | Πιόνιος | Μαρτύριο Πιονίου, αγνώστου | ||
240 – 260 | 250 | Ammonius of Alexandria | Ο Αμμώνιος της Αλεξάνδρειας | Νεοπλατωνιστής Φιλόσοφος, δάσκαλος του Ωριγένη, θεωρητικά δεν πρέπει να μπλέκεται με τον Αμμώνιο Σακκᾶ | ** |
240 – 260 | 250 | Commodian | Κομμοδιανός | Λατίνος χιλιαστής | ** |
200 – 300 | 250 | Coptic Apocalypse of Peter | Κοπτική Αποκάλυψις του Πέτρου | Γνωστικό. Παραδίδεται από τον κώδικα VII του Nag- Hammadi | ** |
200 – 300 | 250 | Pistis Sophia | Πίστης Σοφία | Γνωστικό. Τεράστιο κοπτικό κείμενο 6 βιβλίων 148 κεφαλαίων | ** |
200 – 300 | 250 | Prayer of Thanksgiving | Η προσευχή της Ευχαριστίας | Γνωστικό Codex VI Nag Hammadi. Προσευχή που συνόδευε τελετουργία δείπνου | |
200 – 300 | 250 | Tripartite Tractate | Τριμερής πραγματεία | Γνωστικό Codex I Nag Hammadi. | ** |
200 – 300 | 250 | Hypostasis of the Archons | Υπόστασις των Αρχών | Γνωστικό Codex IΙ Nag Hammadi. Ερμηνεία των 6 πρώτων κεφαλαίων της Γένεσης | ** |
150 – 350 | 250 | Valentinian Exposition | Βαλεντινική Έκθεση | Γνωστικό Codex ΧΙ Nag Hammadi. 5 αποσπάσματα για το χρίσμα, το βάπτισμα και την ευχαριστία | |
150 – 350 | 250 | Epistle to the Laodiceans | ΕπιστολήΠαύλου προς τους Λαοδικείς | “Ψευδεπίγραφη επιστολή του Παύλου. Μεταξύ του Β’ και του Δ’ αι. Έχει σωθεί η λατινική του μετάφραση ” | ** |
150 – 350 | 250 | Questions of Mary | Ερωτήσεις της Μαρίας | Γνωστικό. Αναφέρεται στον Επιφάνιο (Πανάριον 26, 8, 1-2) | |
150 – 350 | 250 | Preaching of Paul | Κηρύγματα του Παύλου | de Rebaptisme, Αναφέρεται από τον Κυπριανό | |
150 – 350 | 250 | Allogenes, the Stranger | Αλoγενής (ο ξένος) | Γνωστικό. | ** |
150 – 350 | 250 | Act of Peter | Πράξη Πέτρου | Γνωστικό. | ** |
150 – 350 | 250 | Hypsiphrone | Υψιφρόνη | Γνωστικό. | ** |
250 – 251 | 251 | Alexander of Jerusalem | Αλέξανδρος Ιεροσολύμων | Καπαδοκία | ** |
251 – 253 | 252 | Pope Cornelius | Πάπας Κορνήλιος Ρώμης | Πάπας της Ρώμης. | ** |
246 – 258 | 252 | Cyprian | Κυπριανός | Επίσκοπός Καρχηδόνας και συγγραφέας | ** |
254 – 255 | 255 | Origen | Ωριγένης | Χριστιανός διανοητής με μεγάλο κύρος στους χριστιανούς που καταδικάστηκε από την Εκκλησία για τις απόψεις του | ** |
251 – 258 | 255 | Novatian | Νοβατιανός | θεολόγος και αυτοκύρηκτος πάπας ιδρυτής του Νοβατιανισμού | ** |
150 – 360 | 255 | Concept of Our Great Power | Το νόημα της Μεγάλης μας δυνάμεως | Γνωστικό. Από τον κώδικα VI του Nag Hammadi. | ** |
254 – 257 | 256 | Pope Stephen | Πάπας Στέφανος | Πάπας Ρώμης | ** |
250 – 274 | 262 | Gospel of Mani | Ευαγγέλιο του Μάνη | Γνωστικό. Στα συριακά και αραμαϊκά. Δες και Μάνης | ** |
259 – 268 | 264 | Dionysius of Rome | Ο Διονύσιος της Ρώμης | Πάπας Ρώμης | ** |
200 – 330 | 265 | Apostolic Church Order | Κανόνες εκκλησιαστικοί των Αγίων Αποστόλων | ένα από τα πολλά σχετικά κείμενα που κυκλοφορούσαν | ** |
269 – 274 | 272 | Pope Felix | Πάπας Φήλιξ | Πάπας Ρώμης | ** |
272 – 272 | 272 | Paul of Samosata | Παύλος Αντιοχείας | Από τα Σαμόσατα, Φέρεται να άφησε επιστολές | |
265 – 282 | 274 | Gregory Thaumaturgus | Γρηγόριος ο Θαυματουργός (Ναιοκαισαρείας) | Πατέρας της Εκκλησίας | ** |
250 – 300 | 275 | Excerpt from the Perfect Discourse | Απόσπασμα από τον Τέλειο Λόγο (Ασκληπιός (αποκάλυψη)) | Ερμητικό Από τον κώδικα VI του Nag Hammadi. Asclepius 21-29 | ** |
250 – 300 | 275 | Teachings of Silvanus | Διδασκαλία του Σιλουανού | Γνωστικό | ** |
200 – 350 | 275 | Holy Book of the Great Invisible Spirit | Το ιερόν βιβλίον του μεγάλου αοράτου Πνεύματος | Γράφτηκε στην ελληνική από σηθιανούς γνωστικούς της Αιγύπτου Από τους κώδικες III & IV του Nag Hammadi. και δεν έχει σχέση με το ήδη γνωστό απόκρυφο ευαγγέλιον κατ’ Αιγυπτίων. Αναφέρεται και σαν κοπτικό ευαγγέλιο των Αγυπτίων | ** |
150 – 400 | 275 | Dialogue Between John and Jesus | Διάλογος μεταξύ Ιωάννη και Ιησού | Μανδαιστές. Γνωστικό. Συγγενεύει με το Απόκρυφον του Ιωάννου | |
150 – 400 | 275 | Anti-Marcionite Prologues | Πρόλογος κατά των Μαρκιωνιτών | Πρόλογος, κοινός στους λατινικούς κώδικες των ευαγγελίων | |
277 – 277 | 277 | Mani | Μάνης | Μανιχαίος, Ιδρυτής του μανιχαϊσμού | |
270 – 291 | 281 | Theognostus | Θεόγνωστος | Αλεξανδρινός θεολόγος. | ** |
280 – 300 | 290 | Hesychius | Ησύχιος της Αιγύπτου | Υπάρχουν αρκετοί Ησύχιοι που μαρτύρησαν επί Διοκλιτιανού σύμφωνα με τα Συναξάρια, άγνωστες άλλες πληροφορίες | |
270 – 310 | 290 | Victorinus of Pettau | Βικτωρίνος Πεταβίου | Λατίνος επίσκοπος και μάρτυρας | ** |
270 – 312 | 291 | Methodius | Μεθόδιος του Ολύμπου (Λυκίας) | Επίσκοπος, συγγραφέας και μάρτυρας | ** |
280 – 310 | 295 | Pamphilus of Caesarea | Παμφίλος Καισαρείας | Δάσκαλος του Ευσέβιου, θαυμαστής του Ωριγένη και μάρτυρας | ** |
280 – 310 | 295 | Pierius | Πιέριος | Θεολόγος κατηχητής | ** |
270 – 320 | 295 | Infancy Gospel of Thomas | Ευαγγέλιο του Θωμά για την παιδική ηλικία του Ιησού | Τα παιδικά χρόνια του Κυρίου – οπαδοί του γνωστικού Μάρκου | ** |
270 – 330 | 300 | On the Origin of the World | Σχετικά με την Προέλευση του Κόσμου | Γνωστικό | ** |
270 – 330 | 300 | Marsanes | Ο κάτοχος των τριών δυνάμεων ή Μορσάνης | Γνωστικό | ** |
250 – 350 | 300 | Coptic Apocalypse of Elijah | Κοπτική Αποκάλυψη του Ηλία | Σύναξη 5 έργων | ** |
297 – 310 | 304 | Arnobius of Sicca | Ο Αρνόβιος | Έγραψε το έργο Adversus nationes (Κατά Εθνών) στα λατινικά | ** |
300 – 311 | 306 | Peter of Alexandria | Πέτρος Αλεξανδρείας | Πατριάρχης Αλεξανδρείας και μάρτυρας | ** |
303 – 316 | 310 | Lactantius | Λακτάντιος | Συγγραφέας, σύμβουλος του αυτοκράτορα Κων/νου μαθητής του Αρνόβιου, έγραψε στα λατινικά | ** |
300 – 320 | 310 | Pseudo-Clementine Homilies | Ομιλίες ψευδο-Κλήμεντος | ** | |
270 – 350 | 310 | De Recta in Deum Fide | Περὶ τῆς εἰς θεὸν ὀρθῆς Πίστεως | Πλαστογραφημένο έργο που αποδίδεται στον Ωριγένη | |
313 – 313 | 313 | Διάταγμα του Μεδιολάνου | |||
300 – 340 | 320 | Eusebius of Caesarea | Ευσέβιος της Καισάρειας | επίσκοπος της Καισάρειας της Παλαιστίνης, εξηγητής και ιστορικός | ** |
310 – 334 | 322 | Reticius of Autun | Ρετέκιος της Autun | Επίσκοπος του Αυγουστοδούνου, κατηχητής του αυροκράτορα Κωνσταντίνου | ** |
300 – 350 | 325 | Manichean Acts of Leucius Charinus | Mανιχαϊκές πράξεις από τον Λεύκιο Χαρίνο | Πράξεις του Ιωάννη, Πέτρου, Παύλου, Ανδρέα, Θωμά. | ** |
250 – 400 | 325 | Apocalypse of Paul | Αποκάλυψη του Παύλου | Γνωστικό. Από τον κώδικα V του Nag Hammadi. | ** |
200 – 450 | 325 | Monarchian Prologues | Μοναρχικά πρότυπα | Το πρώτο κεφάλαιο του Ιωάννη και σχετικοί πρόλογοι | ** |
300 – 390 | 345 | Letters of Paul and Seneca | Επιστολές του Παύλου και του Σενέκα | Την πλαστή αυτή «αλληλογραφία» πρωτοαναφέρει ο Ιερώνυμος, το έτος 392 | ** |
320 – 380 | 350 | Pseudo-Clementine Recognitions | Ψευδοκλημέντιες Αναγνωρίσεις (Αναγνωρισμοιν) | Παρόμοιες με τις Ψευδοκλημέντιες Ομηλίες | ** |
300 – 400 | 350 | Apocalypse of Thomas | Αποκάλυψη του Θωμά | Γνωστικό | ** |
300 – 400 | 350 | Freer Logion | Το λόγιον του Freer | Μια προσθήκη στο Μάρκου στον κώδικα Washingtonensis, (W ή 032) | ** |
300 – 600 | 450 | Gospel of Gamaliel | Ευαγγέλιο του Γαμαλιήλ (Θλίψη της Μαρίας) | Θρήνος της Παρθένου και το μαρτύριο του Πιλάτου | |
431 – 478 | 455 | Μαρτύριον Βαρνάβα | |||
– | Εκτός σειράς | ||||
– | Acts of Paul and Thecla | Πράξεις Παύλου Θέκλας | |||
– | Acts of Philip | Πράξεις Φιλιππου | |||
– | Πράξεις Φιλίππου στην Ελλάδα | ||||
150 – 150 | 150 | Acta Andreae et Matthiae apud Anthropophagos | Πράξεις Ανδρέου και Ματθία | Δραματικό μυθηστόρημα | |
– | Πράξεις και μαρτύριο Ματθαίου | ||||
– | Τελείωσις Θωμά | ||||
– | Πράξεις Βαρθολομαίου | ||||
– | Πράξεις Θαδαίου | ||||
– | Μαρτύριον Πέτρου | ||||
– | Μαρτύριον Παύλου | ||||
– | Πάθος Παύλου Αποσπάσματα | ||||
– | Μαρτύριον Πέτρου και Παύλου Απόσπασμα | ||||
– | Πάθος Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου | ||||
– | Πράξεις αποστόλων Πέτρου και Παύλου | ||||
– | Επιστολή Αυγάρου | ||||
– | Αποκάλυψις Πέτρου | ||||
– | Διαμαρτυρία περί των του βιβλίου λαμβανόντων | ||||
– | Επιστολη Κλημεντος προς Ιακωβον | ||||
– | Ομιλίες Κλημεντος των Πετρου επιδημιων κηρυγματων επιτομη | ||||
– | Επιστολές της παρθενίας | ||||
– | Η προσφυγή του Πιλάτου | ||||
– | Βίος Ξανθίππης Πολυξένης και Ρεβέκκας | ||||
– | Αποκάλυψη της Αγίας Θεοτόκου περί των κολάσεων | ||||
– | Αποκάλυψη Σεδράχ | ||||
– | Κυπριανός και Ιουστίνα | ||||
– | Μαρτύριο Ιγνάτιου | ||||
– | Διάλογος Αδαμαντίου περὶ τῆς εἰς θεὸν ὀρθῆς πίστεως |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υποβάλλοντας το σχόλιο σου επιβεβαιώνεις ότι έχεις διαβάσει και αποδεχθεί τους όρους χρήσης και σχολιασμού του μπλογκ. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
http://eleusisdiagoridon.blogspot.gr/2013/08/blog-post_49.html